img_8058   img_8066img_8061img_8062

I Onsdags hade vi skridskotur på isen. Vi åkte skridskor och fikade hela förmiddagen. Några spelade också hockey andra hade skridskoskola och några åkte konståkning.

 

 

 

 

 

 

Vi mätte area och omkrets i klassrummet.

Area är när man mäter yta, till exempel golvet.

Omkrets är när man mäter det som är omkring till exempel väggarna.

 

img_8045img_8047img_8049 Vi kollade hur många barn som får plats i en kvadratmeter.

img_8053

Vi fortsatte att arbeta med omkrets och area på olika sätt.

img_8044

På läsförståelsen läste vi en instruktion och kunde sedan lägga en patiens.

img_7954img_7953img_7949

I NO arbetar vi med jord och vi fick egna maskar som ligger i plastpåsekomposter. Det ska bli spännande att se vad som händer i påsen.

 

När vi kom tillbaka från lovet kom det faktiskt lite snö, det är alltid lika roligt när första snön kommer.

Vi fortsätter att arbeta med klockan både digitalt och analogt.

img_7875img_7868

I engelskan har vi de senaste veckorna arbetat med djur men nu har vi börjat träna på ord som har med våra sinnen att göra. Vi lärde oss till exempel ord som smell, touch och taste.

img_7877

Vårt nya NTA tema är jord. Vi har fått undersöka vilka djur som finns i jorden. I jorden hittade vi ägg, snigel, gråsugga, maskar, spindel, puppa och tusenfoting. Tusenfotingen var en riktigt snabb rackare och smet flera gånger, han gillade att vara i våra bänkar.

img_7890

img_7881img_7884img_7885img_7887img_7889

I matematiken har vi arbetat med area och omkrets. Area betyder yta och omkrets är det som är omkring.

img_7922img_7941img_7942img_7943

Teatern Havsfrun var här på besök.

img_7933img_7936

På Möllerådet hade vi några från klassen som gjorde fantastiska uppträden.

 

img_7765

Under veckan arbetade vi massor med klockan både digitalt och analogt.

Vi avslutade vårt tema om barns rättigheter genom att göra ett träd där alla fick skriva ett löv med några ord om vad man tycker bör bli bättre för barn. På löven står allt ifrån att alla barn ska få gå i skolan till att inga barn ska få vara med i krig.

img_7776img_7770img_7772

Som avslutning på veckan hade Johanna veckans grej om Halloween, och alla fick en liten spökig popcornspåse.

img_7784img_7785

 

image

Vi har arbetat med statistik och diagram. Alla fick välja en fråga de skulle undersöka. Först antecknades svaren och sedan fick alla göra ett stapeldiagram. När det var klart skulle man göra ett cirkeldiagram på dator för att se resultaten på olika sätt. Det var en rolig och engagerande uppgift.

image

Teatern URKUL var på skolan, den var verkligen URKUL. Den handlade om tiden, vilket var passande då vi jobbar mycket med klockan.

image

Nu börjar vårt NTA-tema förändringar gå mot sitt slut och nu har vi fått undersöka vad det var för blandningen vi hade fått. För att se om våra förutsägelser stämde fick vi nu separera blandningen. Det visade sig att blandningen var salt och peppar.

imageimage

De sista veckorna har vi haft utvecklingssamtal på skolan. I år fick alla barn förbereda och utföra samtalet själva. Hur har det egentligen gått med de målen som vi satte i våras? Vad har vi blivit bättre på? Och framörallt vad ska vi bli ännu bättre på? Alla barn har gjort ett fantastiskt bra jobb och vi lärare är stolta över er!

image

 

Vi har börjat skriva en berättelse till en höstbild. Vi har så klart får använda datorerna. Petra och Mathilda har kommenterat i texten så att vi har kunna göra den bättre efter hand.

imageimageimage

Vi har ju inte bara jobbat med datorn vi har ju även läst och arbetat med texten i läsförståelsen.

imageimageimage

Tävlingar i klassrummet hade vi i fredags då man fick visa sina kunskaper tillsammans i grupp.

image

Vi hade också avslutning för vår Thilde som kommer att börja på Montessori, det var ett riktigt sorgligt avsked. Men vi önskar Thilde all lycka till på sin nya skola.

image

I NO har vi arbetar med förändringar och vi har tittat på saltkristallerna (se bilderna) som blev när vi separerade saltet från vattnet. Vi har också jämfört en sockerbit med strösocker. Frågan var vilket löser sig snabbast i vatten?

imageimage

I SO fortsätter vi att arbeta med barnkonventionen och idag fick vi träna att debattera för och emot i olika frågor. Först kom Emil och Stina hit och debatterade för barnarbete. Sedan blev alla indelade i grupper där man skulle skriva ner sina argument. Sedan var det dags att debattera!

 

imageimageimageimageimage

 

Vi är nu inne på vecka 40 och förra veckan fick vi våra Chrome books. Åsa och Elin kom hit och berättade för oss hur vi skulle göra för att logga in. De gav oss tips på hur vi ska använda dem och berättade också att det var viktigt att vi är rädda om dem. Det ska bli så spännande att få börja använda dem under våra lektioner. Redan nu har vi fått skriva en faktatext om ökenråttan, testa Kahoot, och träna både tangentträning och multiplikation på datorn.

 

imageimageimageimage

Vi har arbetat med sannolikhet på några lektioner. Ett roligt spel var när vi skulle se vilken bil som skulle vinna ett race. Bilarna hade nummer mellan 1-12, frågan var vilket bil som hade störts chans att vinna om man hade två tärningar. Vi fick testa och sedan gjorde vi ett diagram som visade det sannolika svaret.

imageimageimageimage

 

Just nu arbetar vi lite extra med att alla ska vara kompisar därför har vi valt att ha en hemlig kompis. Det kan vara riktigt spännande att få skriva brev till sin hemliga kompis.

image

Vi hade en härlig utflyktsdag då vi poppade popcorn ute över öppen eld. Per bjöd på vindruvor och Mathilda på saft. Vi fick prova på att tälja och leta fina saker ute i skogen. Ettorna kom förbi och vi lekte kramkull. Det var en härlig dag på skolängen.

 

img_1059 img_1063 img_1054 img_1057

 

I NO har vi arbetat med temat förändringar. Vi har lärt oss om skillnader på lösningar och blandningar och på fast och flytande former av olika material. På vilket sätt det går snabbast att smälta en isbit har vi också fått prova på.

Skillnaden och likheten mellan grus och salt har vi undersökt och en massa annat.

 

imageimageimageimage

Vi har arbetat med klockan. Vi fick en fråga om hur lång tid det tillexempel var mellan klocka 8:00 till 9:30. vi fick skriva på en tavla och visa vårt svar.

imageimage

Veckans grej förra veckan handlade om ”Världens största sandlåda” vilket var Saharaöknen.

image

 

Den sista veckan innan sommarlov hittade vi på en massa roligt. Det allra mysigaste var vår utflykt till sjön. Där vi fångade grodyngel och lekte en massa. Vi åt hamburgare och poppade popcorn över elden, det var riktigt gott.

imageimageimageimageimageimageimage

Vi tränade också en massa på vår avslutningssång. Målade en tavla till vår Gunvor och så städade vi så klart en hel del.imageimageimageimageimage

Den årliga utmaningen mellan 6:orna och lärarna hade vi också. Detta året vann 6:orna!

imageimage

Sista skoldagen lekte vi och så öppnade Petra och Mathilda sin berömda glasskiosk så klart!

imageimageimage

Under vecka 20 hade vi trivselkväll med våra allas föräldrar.

Det var jättetrevligt och vi visade först vad vi gjort under terminen. Alla skulle göra en liten utställning av sitt arbete under terminen. Det var mycket som skulle fixas till för att det skulle se bra ut.

imageimage

imageimageimage

Vi hade fika på slänten och avslutade med att spela scoutbrännboll.

Det var en jämn kamp mellan barn och föräldrar, som till slut slutade oavgjort. Det berodde nog på att föräldrarna fick minus poäng, för att de sköt in bland nässlorna flera gånger.

imageimageimageimage

Som vanligt har vi arbetat med både läsförståelse och läsgrupper.

imageimage

Matteuppgift denna veckan var att räkna ut hur många som stod i glasskön med Mia. Hon hade dubbelt så många framför sig som bakom sig hur många blir det då som står i kön?

image

Vi hade diskussioner om hur vi vill ha det i klassen och vad vi skulle ha för mål för att vi ska få det ännu bättre under skoldagarna. Vi kom fram till många kloka tankar. Vi avslutade med att ett långt massagetåg tillsammans.

image

imageimage

Nu har vi haft fjärilssläpp. Fjärilarna tyckte nog det var väldigt varmt i sitt fjärilshotell, så vi valde att släppa ut dem lite tidigare än planerat. Vi tittade också på en film om fjärilar. Tänk att det finns upp till 170 000 olika sorters fjärilar. Efter släppet fick vi skriva  ner våra tankar.

imageimageimageimage

image

image

imageimageimage

image

Klockträning har vi också haft!

image

Dessutom har vi förberett tipspromenad till föräldrarna nästa vecka då det blir trivselkväll!