Vi testar tid.

På uteskolan fick vi förutspå och undersöka hur lång tid det skulle ta att utföra vissa aktiviteter. Vi har skrivit egna texter och målat bilder om våra undersökningar.

Våra böcker kan du läsa på nedan länkar. Klicka på boken så får du läsa den i större format. Om du trycker vidare på den vita punkten kan du göra den ännu större.

Bok del 1

Bok del 2

Bok del 3

Julhälsning från Barnen på Bolsgården!

Vi vill hälsa till alla mammor och pappor och alla våra vänner som läser vår blogg. Idag har vi varit i kyrkan på julavslutning. Vi tyckte att det var roligt att  sjunga. Eftersom ni inte kunde vara där har vi filmat vårt uppträde så att ni kan se det här. (klicka på länkarna nedan)

Vi vill önskar er

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Sång i kyrkan 1

Sång i kyrkan 2

Jul-stationer

 

I onsdags hade vi jultema-dag. Vi bakade pepparkakor, pysslade, lekte och dansade och lyssnade på sagan om Kajsa Kavat firar jul. Till lunch fick vi julbord. På eftermiddagen såg vi Trolltyg i tomteskogen. Det blev en jättemysig dag!!

IMG_0023IMG_0022IMG_0024IMG_0021

File_000 (9)

Vi har arbetat med talen mellan 3 – 10 på 3 olika sätt. 

Vi har gjort en jättestor bok som man kan läsa på skolan.

Vi har gjort affischer med hjälp av PicCollage på Ipaden.

Vi har skapat en film   ( klicka på den blå texten och titta ) med hjälp av programmet Animoto på datorn.

Här ser ni våra Pic Collage-bilder  och vår fina ”STOR-BOK

File_001 (1)File_000 (2)

Fil 000 (3) Fil 000 (4) Fil 000 (5) Fil 000 File_000 File_000 (1)

 

File_000 File_001

Här kan  ni se vår fina skolkör som sjunger 10-kamratvisan!

fingrar-gjorde-nummer-tio-2662981

10-kamratvisan  mel: Björnen sover

0 och 10

1 och 9

2 och 8 me´

3 och 7 är 10

4 och 6 är 10

5 och 5

hur ska det gå

jo, 10 även då

 

TallinjenIMG_0051

Idag på uteskolan arbetade vi med tallinjen. Här kan ni se tallinjen som sitter mellan 2 träd. Denna tallinje visar 0 till 20. Vi jobbar alltså med matte. Vi fick tal som vi skulle sätta på tallinjen som var tom från början. På vår tallinje var det bra att utgå från talet 10 för då visste vi var mitten blev på tallinjen.

Tallinjer kan bli oändligt långa. Talen tar aldrig slut.

Vi kan räkna alla talen på vår tallinje. På tallinjen kan man lätt se vilket tal som kommer före och efter, t.ex talet 11 kommer före 12 . Talet 7 kommer efter 6. På en tallinje är det viktigt att ha lika stora mellanrum mellan talen. En tallinje kan vara kort 0-5 eller väldigt lång 0-1000.  

 

LyssnaIMG_0045

Jag hörde en bil, sa Benjamin

Jag hörde en ekorres ljud, sa Nikki.

Jag hörde en fågel som pep, sa Nathalie.

Jag hörde fåglarna kvittra, sa Meja.

Jag hörde ett löv som prasslade på berget, sa Sebasitian.

Jag hörde träden som blåste, sa Arian.

Jag hörde vinden som blåste, sa Della.

Jag hörde en fågel som kvittrade, sa Michelle.

Jag hörde en fläkt, sa Victor.

Jag hörde löven, sa Iris.

Jag hörde en bil och löv som låg på bänken, sa Nour.

Titta

IMG_0042

Jag såg löv som ramlade från träden, sa Ville.

Jag såg gungorna, sa Sam.

Jag såg fåglarna flyga, sa Disa.

 

Jag såg stenar, sa Arvid.

Jag såg en spricka i berget, sa Calle.

 

IMG_0044

 

Vi kan höra allt som är bredvid oss och bakom oss, sa Nikki och Sam.

Vi kan se allt som är i trädet, sa Disa.

Vi kan se allt runt omkring oss, sa Meja.

Vi kan höra allt, sa Nathalie.

Matte-sagor om talet 9 och talkamraterna 1 och 8.

På uteskolan har vi tränat på att dela talet 9.  När man kan talkamraterna kan man lära sig talfamiljerna. Då blir det lättare att räkna. Det är smart att träna mycket på detta så att man blir säker.

Här är fyra mattesagor som passar till talet 9 och kamraterna 1 och 8. Det är två plus och två minus i en talfamilj.

IMG_0047

Talet 9 kan man dela i kamraterna 1 och 8. Här kan man se det och det blir lätt att göra mattesagor/räknehändelser.

 

Det var ett akvarium det fanns bara 1 fisk där.  Sedan köpte dom 8 fiskar till.

Då hade de 9 fiskar i akvariet.

På mattespråket skriver man 1+8=9

 Det fanns 8 löv i skogen sedan ramlade 1 löv till ner på marken.

Då fanns det 9 löv på marken.

På mattespråket skriver man 8+1=9

 

Det var några pandor  och de hade 9 bambuträd. De åt upp 8 av dem.

Då var det bara 1 bambuträd kvar.

På mattespråket skriver man 9-8=1

 

I godisvärlden fanns det 9 tårtor.  Guldlock åt upp 1 av dem.

Då fanns det 8 tårtor kvar.

På mattespråket skriver man  9-1=8

IMG_0039

Vi arbetade två och två. Vi var duktiga på att komma på sätt att dela talet 9.

Vi kan …..bokstaven  Bb. Nu skriver alla barnen på bloggen.

Vi kan baka. Iris Lina Vi kan baka b-bullar Ludwig Victor Vi kan baka. Silaz Eric.

Vi kan baka. Iris Lina

Vi kan baka b-bullar Ludwig Victor

Vi kan baka. Silaz Eric.

Vi kan leka: Iris Lina

Vi kan leka. Vi kan klättra.

Iris Lina

Vi kan gunga på den röda gungan.

Linnea och Viggo

Vi kan blogga. Vi kan vara med på kort. Ville och Denice

Vi kan blogga.

Vi kan vara med på kort.

Ville och Denice

Vi kan baka Vi kan baka Bbullar med godis. Michelle Nour

Vi kan baka

Vi kan baka B-bullar med godis.

Michelle

Nour

Vi kan baka bebular Vi kan äta bebullar Della Ludvig Melvin OCH Albin 14/10-15 Vi kan äta bullar Vi kan baka

Vi kan baka be-bullar

Vi kan äta be-bullar

Della Ludvig

Vi kan äta bullar.

Vi kan baka.

Melvin OCH Albin 14/1015

Vi kan äta bullar. Calle  Arvid

Vi kan leka.Viggo och Linnea

Vi kan leka.

Viggo och Linnea

Vi kan le. Vi kan ta foto. Vi kan sitta. Mirabell Maja Sofie

Vi kan le.

Vi kan ta foto.

Vi kan sitta.

                                                Mirabell Maja Sofie

Vi kan smaka bullar. Vi kan äta bullar. Shahed och Love

Vi kan smaka bullar.

Vi kan äta bullar.   Shahed och Love

Vi kan baka bullar.

Vi kan äta bullar. Ermal och Mattis

IMG_0022

Vi kan baka bullar

Vi kan äta bullar

Vi kan titta på bullar

Vi kan strössla på bullar

Vi kan bjuda på bullar

Vi kan ingredienser till B- bullar

Meja och Ella

                                                   IMG_0021

Vi har tittat på bullar.

Vi kan baka bullar.

Vi kan äta bullar.

Khawla och Nathalie

 

IMG_0014

5+1=6   7+1=8  2+2=4  8 +2=10  2+3=5

Vi kan – och +. Vi kan leka på skolgården.

Vi kan talkamrater.

Arian och Philip 2015

IMG_0022

Vi kan baka bullar.

Vi kan äta bullar.

Vi kan sätta dom i ugnen.

Paul och Olle

 

 

 

IMG_0022

Vi kan baka b- bullar. Vi tycker de var goda. Det var kul.

Sebastian och Benjamin

IMG_0022

Vi kan baka bullar.

Vi kan äta bullar.

Vi kan pensla bullar.

Vi kan strösla bullar.

Vi kan titta på bullar.

Erik och Elias

IMG_0019

Vi kan baka B bullar och vi kan äta b- bullar. Vi kan strösla bullarna . Vi tycker om att äta bullar och dom var goda.

Hedda och Milla

IMG_0016

2+3  4+1  1+4   0+5   5+0   3+2

Detta är 5 kamrater

som 1a kan.

Vi kan alla tal-kamrater.

Sam och Levi

 

IMG_0026

Vi kan leka matte- lekar. Vi kan vara bra på matte.

Mira och Tuva

IMG_0023

Vi kan baka. Vi kan äta kakor.

Kristina och Disa

Vi kan baka. Iris Lina Vi kan baka b-bullar Ludwig Victor Vi kan baka. Silaz Eric.

Vi kan baka bullar. Vi kan äta bullar. Vi kan smaka på bullar.

Nikki och Emil

 

Vi kan baka. Iris Lina
Vi kan baka b-bullar Ludwig Victor
Vi kan baka. Silaz Eric.

 

Lika och olika i Sagovärlden.

 

IMG_0010

 

 

I sagoskogen fick vi ett uppdrag från O-djuret Lollo. Hon ville att vi skulle skriva en saga, skriva O och L -listor och måla en bild med henne och hennes o-djursvänner.

 

Vi arbetade tillsammans i grupper och gjorde o-lika saker. Vi lyssnade efter O och L, vi letade lika och olika saker och vi lekte lekar där vi gjorde lika och olika. 

 

IMG_0014

När vi skulle gå hem hittade vi en överraskning från Lollo.  

Vi fick olika o-ringar och lika lakritsringar.

Det var en toppendag i sagovärlden!!

IMG_0016