Veckobrev

V 20-21

Hej hopp!!  Nu går det undan! Vi ramsar och tramsar mest hela tiden och arbetar så svetten lackar! Temat Hellsing ger rejält med utrymme att leka med orden. I hemuppgiften nästa vecka  kommer ni att få läsa ramsor som utgått från ord vi samlade på uteskolan förra veckan. Skrivparen har fått fantisera och rimma – spännande, knasig och tokig läsning i Hellsing-stil!

Under veckan har vi läst Boken om Bagare Bengtsson. Många nya ord och bakverk som lockade oss till skratt och dråpligheter. Be gärna barnen berätta om boken.

Eftersom Bagare Bengtsson bränt sina bullar bakom Bolsberget bad  Compjotor och Bullertina oss att baka Krabbelurer i onsdags. Mums så gott! Detta uppdrag gav oss möjlighet att samtala om vad ingredienser är och hur man skriver recept som man kan följa. Vi arbetade också med volym. Många nya ord och begrepp som vi fick träna praktiskt ute. Vilka kärl ryms det mest i? Det var svårt och vi kommer att fortsätta upptäcka deciliter och liter längre fram.  Ett bra sätt att få referensramar och få erfarenheter om volym är att baka tillsammans hemma. Passa på att fylla frysen inför sommarens fikastunder!  Låt barnen mäta volymen på olika saker hemma. Hur många deciliter ryms i detta kärl?  Vi bifogar recept på krabbelurerna i veckobrevet samt lägger ut på bloggen. Barnen har skrivit receptet och ritat bilder som vi samlat i Rosa Sagoboken boken.

I torsdags fick barnen läsa sin läsläxa med sin skrivkompis. De fick sedan ge varandra en kamratbedömning i form av Hjärtan och Stjärnor. Stjärna= beröm för vad man tänkte var bra med läsningen och hjärta = vad man önskar att man kan göra bättre eller ett tips till nästa gång. I hemuppgift nästa vecka ska barn läsa sin rim för er.

Ni ska samtala om flyt och rytmen i  läsningen och göra en bedömning med hjälp av Se instruktioner i Hemuppgiftsboken. Det kommer även med en matteuppgift från Annorlunda stad…

V 21

Tis- idrott

Ons- ingen uteskola- vi tar den på fredag

tors- hemuppgifter åter till skolan.

fre- uteskola

Trevlig helg önskar Annalena, Marie och Veronica!

V 19-20

HEJSAN!

Så har vi åter haft en hel vecka och vilket fantastiskt väder den har bjudit på. Detta har verkligen märkts på barnen då de har haft fullt upp med många olika rastaktiviteter.

Veckans började med att vi i måndags var på en teaterföreställning som hette “Barbie-Nils och pistolproblemet”. Den handlade om Nils som fyllde 5 år. Nils pappa lovade att han skulle få välja vad han ville i leksaksaffären. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Barnen verkade uppskatta teatern.

Vi har fortsatt att lära känna Lennart Hellsing genom hans tokiga texter. När vi var på berget i onsdags fick barnen själva prova på att göra egna krumelur- och tokrim genom att ta hjälp av olika saker de hittade i naturen. Detta kommer vi fortsätta att jobba med, så vem vet om det gömmer sig någon liten “Hellsing” bland oss. Denna veckan har vi även fått höra om tokiga grönsaker så som Peter Palsternack, Selma Selleri och Gabriel Gräslök.                            

Dessutom har barnen tillsammans fått skapa sin egna Annorlunda stad.

Under veckan har vi fortsatt att jobba en del med begreppen dubbelt och hälften. Vi har även börjat att komma in på talens värden. Vad betyder de olika siffrorna i talen, tiotal och ental. Så som t.ex. talet 50? Vad säger vi?…. fem-tio (5 st 10:or).

Högläsning och samtal kring boken “Pappa tyngdlyftaren” där fokus har varit mycket på vänskap och hur en bra kompis ska vara.

V.20

Under veckan fortsätter vi jobba med temat om Hellsing. Det kommer även bli mer jobb om talens värde och positioner i matematik. Träning på detta kan ni göra via länken som finns bifogad här nedan.

Länken till matteläxan  (till torsdag).

På tisdag kommer det att bli idrott ute så det är bra om barnen har med sig lämpliga idrottskläder för att vara ute.

Måndag

Tisdag – “Laxarådet” och idrott ute

Onsdag – uteskola

Torsdag – läsuppgiften med rim ska tillbaka till skolan. Ny läsuppgift kommer hem och även en ny matteuppgift. (se vidare info i hemuppgiftsböckerna).

Hoppas ni alla får en riktigt skön helgen!

Annalena, Marie och Veronica

V 18-19

HEJ

kort vecka som avslutades  med löfte om härligt väder inför ledigheten, vi hoppas på det.

I måndags fick vi brev från Compjotor. Nu har han gett i oss uppdrag att lära oss om en känd författare vars tokiga sagofigurer bor i Annorlunda stad i Sagovärlden…. Vi har redan fått stifta bekantskap med Krakel Spektakel och Kusin Vitamin och även med en munk och en papegoja som heter Dinkeli doja…..Författaren är ju Lennart Hellsing, mästaren i att leka med språket och att toka till med ord. Nu är det vi som ska bli rim och ramsexperter framöver.

Under veckan har vi koncentrerat oss mycket på att lära oss begreppen dubbelt och hälften. Vad betyder de och hur kan man tänka? Att det finns ett tydligt samband mellan dem gör att själva räknandet kan göras smidigt och automatiskt. Vi kallar det för “dubblorna” och ”halvorna”. (i vissa fall tvillingarna). Förklaringar som “lägga till lika mycket till” och att “dela så att man får lika mycket” är viktiga att förstå. Vi har använt pengar, plockisar och våra geometriska former för att visa och matte-prata.

Även denna vecka har vi fått fantastiska bokredovisningar! Vilken bokskatt vi fått ta del av, och vilka duktiga barn!

Tyvärr har vi fått information om att lössen återigen hoppar runt! Kamma, kamma, kamma!!!

V.19

Under veckan arbetar vi vidare på nya temat om Hellsing, vi jobbar med vår högläsningsbok “Min pappa tyngdlyftaren” och vi börjar titta på talens värde och positioner i matematik.

måndag – vi får se teatern Barbie-Nils och pistolproblemet

tisdag – idrott

onsdag – ute-skola

torsdag –  ny läsuppgift kommer hem och även en matteuppgift. (se vidare info i hemuppgiftsböckerna).

Hoppas ni får njuta av vår, sol och värme i helgen!

Veronica, Marie och Annalena

V 15-16

HEJ

I veckan har vi skuttat mycket…. alltså tio-skutt 😉 Vi jobbar intensivt med 100-rutan och tallinjen 0-100 och att där hitta de hela tio-talen. Nu gäller det att se kopplingen till en-talens tal-kamrater som vi arbetat med så intensivt. Samma tänk,  man delar helheten och på så vis kan man se både additionen och subtraktionen. Ex. talet 80 kan delas i 30 och 50. Det ger två additioner 50+30 och 30+50, det ger också två subtraktioner 80-30 och 80-50. VIKTIGT att förstå  begreppen en-tal och tio-tal. Här är en länk om man vill träna hemma. en-tal och tio-tal och ytterligare en att träna tal-kamraterna fast med tio-tal + och –.

Vi är inne i fasen att filma i vårt arbete med knoppisarna. Ett arbete där det gäller att förstå att den lästa dialogen inte ska låta läst utan som tal… Alltså har vi gått från vårt talade språk till text (skriftspråket) och tillbaka till tal-språket. Det är lite pirrigt att spela in men roligt tycker de flesta.

På onsdagens Laxaråd träffades alla skolans elever och vi fick se exempel på vad som kan ske på en slöjddag.

V16

Vi fortsätter att skutta tio-skutt och talar även om begreppen dubbelt och hälften och även begrepp som öka, minska och  större än och mindre än.

Vi fortsätter att läsa i vår bok  Min pappa tyngdlyftaren och har boksamtal runt den.

Under veckan ska vi nu också få boktips från alla Tigrar genom “bokuppdraget” och deras redovisningar. Spännande:)

Mån Tigrarna har med sig sina böcker och är beredda på redovisning under veckan. Leoparderna har två veckor på sig att förereda sitt bokuppdrag. (se hemskickade instruktioner och på bloggen – instruktionsfilm)

Tis idrott

Ons ute-skola

Tor Tigrarna har med sig läsläxa.

 

Trevlig helg önskar vi er! Veronica, Annalena och Marie

V 14 och 15

Hej!

Nu märks det att vi är inne i april månad. Sommarvärme ena dagen för att i nästa var riktig vinterkyla med blåst och kallt regn. Kolla över kläder så att både tunn mössa och tjocktröja mm  finns på skolan.

Under veckan har vi arbetat hårt med våra dialoger som vi ska använda i Knoppis-temat. Vi har också observerat vad som hänt med knoppar, träd och naturruta sedan i februari. Vad ser vi för skillnader eller likheter?

Vi har även tränat på de geometriska formerna. På bloggen finns det filmer och texter om vårt geometri-arbete som vi gärna vill att ni besöker- lämna gärna kommentarer. Det gillar vi!

UR finns en rolig uppgift där man kan göra geometriska barn!! Det fick vi prova på en av stationerna under veckan. Vad blir det  för barn om man har en romb-mamma och en cirkel-pappa?

 

Vi har fall av löss på skolan,,, igen, se tidigare mail. Uppmaningen är att kamma, kamma, och kamma i flera dagar- hela familjen! Länk till Vårdguidens info

 

Vi har fått en ny medarbetar på skolan- Larissa von Raison som ska arbeta som resurs hos oss här på Bolsgården.

 

Viktig info från fritids: det är viktigt att ni kontrollerar att schema- tider stämmer- bäst att göra på måndagar. Blir det ändringar går det bra att  maila eller ringa in förändringar. Vi kommer att följa tiderna som finns på schemat. Barnen får inte själva meddela ändringar för att undvika missförstånd.  

 

V 15

Tisdag- idrott

Onsdag- uteskola

Torsdag- läsläxa för leoparderna. Ny matteläxa till alla.

Hoppas att det har gått bra för Tigrarna att hitta böcker till  Bokuppdraget. V 16 börjar vi redovisa och då är det dags för Leoparderna att få uppdraget. (På  bloggen under fliken “tips och instruktioner” kan barnen få lite tips på vad man kan tänka på och hur det kan gå till att redovisa.)

Trevlig helg önskar Marie, Annalena och Veronica

 

V12 och 14

HEJ

Oj, oj, oj… som vi “Rockade sockorna” i måndags. Roligt att så många ville vara med och uppmärksamma att vi alla är olika, men precis lika bra ändå!

I veckan påbörjades ett nytt ämnesområdet i NO, nämligen våren. Vi har börjat titta på olika vårtecken och kommer bl.a. jobba med några vanliga vårblommor och växtens delar. Det kommer bli en hel del nya ord och begrepp och spännande observationer.

Vi har fortsatt att jobba med våra knoppisar. Faktatexterna börjar bli färdiga och nu inleder barnen att “skriva om” sina faktatexter till manus för en liten teaterredovisning.I veckan som gick jobbade vi mycket inom området Geometri – 2-dimensionella former. Denna veckan har vi pratat/diskuterat och beskrivit våra former med ord och begrepp. På uteskolan blev det till stor del inne… detta eftersom vi började  skapa olika filmer med fokus på de geometriska formerna. Några elever fick dessutom vara “testpanel” för några spel och recensera dessa. Resultaten av filmerna och testen kommer ni så småningom kunna ta del av på bloggen.

I torsdags blev det en dag som till stor del gick i påskens tecken. Vi började med att alla tillsammans sjöng några påskinspirerade sånger. Sen var det aktiviteter ute då barnen fick rulla ägg, picka ägg, leta ägg (och bygga ord), gräva ägg och ha kvaststafett. Dagen avslutades med en stunds pyssel inne.

Som vi redan har skickat hem och informerat om så vet vi att det nu finns fall av scharlakansfeber på skolan. Var uppmärksamma om ert barn visar några tecken. Gå gärna in på 1177.se och läs mer!

Vecka 14 kommer vi att inleda ett bokuppdrag (se bifogad info.). Det kommer bli så att vi delar upp barnen i två grupper. Vecka 14-15 är det “tigrarna” som har bokuppdrag och då har “leoparderna” vanlig läsläxa. Vecka 16-17 blir det ombytta roller. Vi ser verkligen framemot att bli inspirerade till många bra böcker!

v.14

Måndag   Boslgårdens bokuppdrag börjar för “Tigrarna”

tisdag Idrott. Städdag ute på fritids (mer info kommer fr. fritids)

onsdag Uteskola

torsdag Ny läsläxa hem för “Leoparderna”

fredag

Fortsatt skönt påsklov och trevlig helg!

Marie, Annalena och Veronica

V 11-12

HEJ

 

Våren kom på besök i veckan. Underbart! Uteskolan i onsdags började lite kylslaget men slutade med att mössor och vantar åkte av! Kontrollera gärna att det finns lite tunnare överdragsbyxor och vårmössa att byta med.

 

I veckan avslutade vi ett arbetsområde om vatten. Inom ämnesområdet i NO har  vi undersökt och lärt oss hur vatten kan ändra form från fast till flytande till gas och att det sedan kan kondensera  tillbaka till flytande och fast. Många ord och begrepp och spännande undersökningar.

Under vecka har vi också startat upp området Geometri – 2-dimensionella former. I måndags var det väldigt lägligt också Pi-dagen, cirkelns-dag kan man säga… Ännu fler ord, begrepp och massor av undersökningar väntar nu några veckor framöver. På uteskolan var vi på form-jakt, lekte “kims-lek”, jämförde likheter och skillnader mellan former och byggde former genom att samtala, beskriva och samarbeta.

 

I arbetet med vår högläsningsbok “ Min pappa tyngdlyftaren” har vi haft samtal och reflektion kring hur en “juste” kompis är. Något som är aktuellt igen nu när vårlekar tar fart runt om på skolgården. Boken gör oss även medvetna om olikheter mellan oss. Får vi vara olika? Är det bra att alltid tycka och vara lika? Kan det vara bra att vara och tycka annorlunda?

Det  uppmärksammar vi lite extra med att  “Rocka sockorna” måndagen 21/3.

V.12

måndag   Vi uppmärksammar Rocka sockorna, olika är bra!

Ta en strumpa av varje!

tisdag idrott

onsdag uteskola

torsdag läsläxa och matteuppgift åter

Annalena ledig – vikarie Johan Kristenssen

“Påskkul på Bolsgården” – har du möjlighet, ta med tre hårdkokta ägg. Man kan även ha en scarfs med sig om man vill förvandlas till påsk-kärring under eftermiddagspasset.

fredag Långfredag

 

  1. 13 Påsklov

 

TREVLIG HELG!

Marie, Annalena och Veronica

 

V 10-11

Hej!

Nu är det redan fredag…. det går undan när man har kul! Veckans arbete har handlat en hel del om trädens knoppar. Vi har haft genomgång på hur det fungerar med knoppar och träd. Många nya ord som t.ex. krona, stam, gren, lövträd, svälla…..Vi har tittat på film för att lära oss mer fakta och därefter samtalat om hur faktatexter är uppbyggda och hur man kan lära sig av bilder. Barnen har börjat på att skriva egna faktatexter om sin knoppis. Vi har också börjat tillverka knoppisar med hjälp av gips-teknik. Spännande! Arbetet fortsätter nästa vecka.

I matematik har vi tränat på addition och subtraktion 0-20.

Hur kan vi ta hjälp av talkamrater, talfamiljer, tiokompisar när vi ska lösa matte-tal på ett effektivt sätt? Om jag vet att 4+3 = 7 så kan jag  14+3=17 eller 8-5=3 och  18- 5= 13. Vi kommer att arbeta vidare med hela tiotal mellan 0- 100 för att senare i åk 2 återkomma till alla tal mellan 0-100. Barnen har fått ett spel i hemuppgift till nästa torsdag.  Spelet har vi spelat i skolan under veckan. Spela och utmana varandra- vem blir bäst av 3 matcher. Spelet tränar addition 0-20. Instruktion finns i Hemuppgiftsboken.

V 11

Idrott – tisdag

Onsdag – uteskola

Torsdag- matte och läsläxa åter till skolan.

Annalena och Veronica är på utbildning. Vikarie- ? i skrivandets stund….

Trevlig helg!

Önskar Marie, Annalena och Veronica

V7 och 9

HEJ PÅ ER

Som det simmats !!!! Helt fantastiskt vad era barn kämpar och tränar. Nu är det bara två gånger kvar på denna intensiva period. Vi vill återigen “puffa” för att simklubben har simskola helt gratis v.8. Har man inte möjlighet då kommer det även att finnas simskola under resten av terminen både på vardagar och helgtider. Här är en länk till simklubben . Även kommunen erbjuder simskola flera gånger i veckan under vårterminen.

Denna veckan har vi avslutat vårt tema om tid. Barnen har gjort fina årstidsdikter och drillat lite extra på klockan och alla tidsord vi tränat. Några behöver fortsätta gnugga för att känna sig säkra så glöm inte att i vardagen uppmärksamma begrepp och tal om tid. Enkel tidsberäkning kan vara; Hur länge är det till du ska lägga dig? … Hur länge sedan är det vi åt middag?…( hela och halva timmar är det än…men utmana med kvartar om ni känner att ditt barn är redo för det).

Vi fortsätter även arbetet med talkamrater och talfamiljerna. Efter lovet går vi vidare med talen 0-20 och tio-talen till 100. Vi påminner om “långläxan” med talkamratsträningen. Passande datorspel och appar har vi länkat till tidigare och flera ligger även på bloggen. Vi kommer även att jobba med geometri efter lovet.

V. 9 Perioden med utvecklingssamtal börjar. Håll utkik efter mail med information/omdömen.

mån teater

tis simma (ingen idrott)

ons simma

tors läsläxan tillbaka

Sportlovet är ett aktivitetslov för barnen och ni har fått hem tips om aktiviteter, men…glöm inte att slappa lite också 🙂

Trevlig helg önskar Veronica, Marie och Annalena

V50-51

Så går vi in i slutskedet av terminen!

Veckan som gått har innehållit blandade aktiviteter med sådant vi arbetat med under terminen. En mattediagnos för att se hur vi går vidare och arbete med mattebegrepp som udda, jämnt, dubbelt och hälften gjordes bl.a. i onsdags.

Det har skrivits sagor, spelats mattespel och arbetas med arbetsscheman, (individuella mål).

Vi har tränat flera gånger på sångerna vi ska sjunga i kyrkan på fredag. Många har frågat om det finns möjlighet som förälder att delta men svaret är tyvärr nej. Eftersom hela lågstadiet är där samtidigt ryms vi inte. Ni får berga er till sommaravslutningen. 🙂

Under veckan har ni ju alla fått beskedet om att vi blivit tilldelade resursförstärkning via “lågstadielyftet”. Marie Henekull var här och hälsade på i onsdags och det var mycket bra att redan nu få ett ansikte till namnet. Några har undrat hur arbetet gått till när vi beslutat om de nya grupperna. Som rektorerna skrev i informationen hem  har vi tagit många saker i beaktan. Främst handlar det om att få tre så jämna och stabila grupper som möjligt i det långa loppet. Marie är en erfaren lärare som är jättesugen på att få arbeta med ASL.  Vi kommer fortsättningsvis att planera tillsammans alla tre för att undervisningen ska få kontinuitet och vara likvärdig i de tre grupperna. Barnen kommer att arbeta i 2 klasser hela tisdag samt i blandade grupper på Uteksolan och fritidspass. Alla raster har vi gemensamt.

Det har bjudits på Luciafirande under fredagen och det tackar vi årskurs tre för.

V.51

måndag: julsjung med musikskolan

tisdag : idrott

onsdag: julaktivitetsdag på Bolsgården

fredag: julavslutning i kyrkan. Skolan slutar i vanlig tid kl.12.50

Eftersom vi har många andra aktiviteter i veckan hinner vi inte med att lyssna på läsläxor som vanligt. Många ha ändå valt att ta med hem en ny bok. Läs av hjärtans lust:) Lämna tillbaka som vanligt torsdag. Vi är måna om att det blir så många “bladknoppar” som möjligt till vårt “lästräd”.

Trevlig Luciahelg!

Annalena & Veronica  

V 49-50

 

Hej!

Åh vad förvånade vi blev på måndagmorgon – vi fick ett brev från Compjotor! Han ville veta mer om Uteord och vad man kunde göra och se ute. Vi skulle skriva en uteordlista och skriva meningar. Oj, vilket trevlig uppdrag. Allt finns att läsa i våra Rosa böcker. Å, tänk i onsdags fick vi ännu ett brev. I sagovärlden hade alla siffror försvunnit från räkne-nissarna. Vi fick hjälpa till att räkna paket och skriva talen på annat sätt. Vi har nu utforskat andra talssystem och tränat på att göra egna. Testa på skolplus hur man räknat genom historien.

 

Här finns en bild över talet 36 från uteskolan. Be dem gärna berätta hur man kan tänka. Hur gjorde man t.ex i Indien med sand och stenar?

 

Under veckan har vi också tränat på de sånger vi ska sjunga i kyrkan sista fredagen. Barnen har fått med sig texterna hem så att ni kan träna hemma.

 

V 50

De två sista veckorna kommer vi att fortsätta träna och slutföra höstens arbete.

 

Tisdag- idrott

onsdag- uteskola

torsdag- läsläxan åter. Vi ger ingen ny läxa. Återkommer med läsläxan efter jullovet. MEN läs gärna andra böcker!

fredag- Luciamorgon där åk 3 står för Luciatåget.

 

Trevlig helg önskar Annalena och Veronica

 

V 48-49

 

HEJ

Den första adventshelgen är här och under veckan har vi skapat vår egen adventskalender som vi ska börja “öppna” på tisdag.

Annars har denna, lite kortare, arbetsveckan löpt på med bland annat mattebegrepp i fokus. Under onsdagen gjorde vi, med hjälp av olika medier, bilder av talens olika uppdelning (talkamrater). Kolla in bloggen för att se resultatet. Eleverna har fått använda sig av appen Pic Collage, filmskaparprogrammet Animoto och att göra affischer.

 

I arbetet med våra datorer och att skriva oss till läsning har Compjotor önskat att vi skriver önskelistor. Då tog vi talsynteserna till hjälp. Det blev många “aha” och samtal kring ljud och bokstäver. Precis som vi vuxna hoppats!

Att ägna mycket tid  åt att utforska kopplingen bokstav-ljud och att experimentera med detta är viktigt.

Om ni därhemma har tillgång till surfplattor av olika slag rekommenderar vi att ladda ner talsynteser med ljudande tangentbord och sedan uppmana och uppmuntra till t.ex. skrivning av inköpslistor, önskelistor eller kom-ihåg-listor.

 

Idag är det Black-friday och många bra appar är rejält nedsatta. Det finns flera appar som vi använder i skolan. Passa på!! Länk här

 

  1. 49

 

tis  idrott

ons laxaråd

tor läsläxan åter MYCKET VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG!

 

Hoppas ni får en skön adventshelg!  

Annalena & Veronica

 

     

V 47-48

Hej Hem!

Oj, redan fredag…. ! Nu går det undan…!  

Under veckan har vi arbetat intensivt med udda och jämna tal samt hälften och dubbelt. Viktiga begrepp som kan vara svåra att hålla isär men vi fortsätter träna. Låt barnen gärna beskriva och förklara begreppen. Läroplanen säger- syfte i matematik: “ Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.

Våra nymfsagor är klara och vi har skrivit M och N listor. Nu hoppas vi att Compjotor är nöjd så att vi kan vänta oss nya uppdrag!

bloggen finns en härlig kör som sjunger 10-kamratssången! Sjung mé!

Vi vill också tipsa om en bra matte-app som tränar talkamrater inom  talområde 5 – 1000. Den heter  10-kamrater. Kolla länken

Den är  dyr men kan vara en bra julklapp?!

 V 48

Tisdag- studiedag.

Torsdag- läsläxan åter! Det är jätteviktigt att barnen har med sig bok och sina texter! Det är på torsdagar vi har tid att lyssna på och samtala med  barnen om deras lästräning. Era kommentarer i loggboken är värdefull information så att vi kan bemöta ert barn på rätt sätt.

Trevlig helg önskar

Annalena & Veronica

V. 43-45

HEJ på er

Då har vi nått halvvägs in på höstterminen och det är dags för höstlov.

Under veckan som gått har vi arbetat med talet 8 på olika sätt och vi fortsätter att tala om talkamrater och talfamiljer. Vi hoppas att dessa begrepp börjar bli bekanta även för er därhemma då de är mycket väsentliga för grunderna i matematiken.

Vi hoppas också att ni hittat till vår blogg och att ni nu prenumererar på sidans uppdateraringar. Om inte, gå in på barnen på bolsgården, till höger på startsidan finner ni en grön ruta “följ denna blogg via email”. Överst på varje inlägg finns möjlighet att kommentera och se andras godkända kommentarer. På bloggen finns alla veckobrev och vi försöker även bygga upp sidor med bra länkar och appar samt lite boktips. (skolplus kräver inloggning: användarnamn mörrumelev  lösenord sommar)

v.45

tis idrotten är inställd då vi istället går på Laxaråd.

tors- tors Från nu kommer vi att skicka med en läsläxa på torsdagar som ni får närmare instruktioner om i den “läslogg” som medföljer. Boken och loggen vill vi sedan ha tillbaka torsdagen därpå, alltså efter en vecka. Under veckan är det tänkt att ni vid flera korta pass läser tillsammans med ert barn. Att läsa tillsammans innebär lite olika beroende på var någonstans i sin läsutveckling ert barn befinner sig.Gemensamt för alla är att någon vuxen ska sitta med vid läsningen.

Från nu “vilar” hemupgiftsboken och kommer bara med hem vid enstaka tillfällen.

Vi fortsätter arbetet med våra tal upp till 10 och kommer att tala om tallinjen.

Vi skriver gemensamma och enskilda texter där vi fortsätter att fokusera på ordbilder som är viktiga att känna igen. Leta gärna ord som; jag vi och en ett att är o.s.v.

 

Nu får vi se om höstrusket tar över eller om helgen och lovet även kan bjuda på väder för utevistelse.

 

Trevlig helg!
Annalena & Veronica

V42-43

Hej! -“Nu är det bara 10 veckor till jul” sa en elev en morgon med längtande stämma! Vi fröknarna blev lite stressade men insåg snabbt att vi hunnit med massor och har 10 innehållsrika veckor kvar!

I matematik har vi fortsatt träna på talkamrater och talfamiljer. Det är lite svårt i början men vi tränar detta genom att variera mellan praktiskt material där vi laborerar för att upptäcka sambandet mellan addition och subtraktion och med enskild träning i form av arbetsblad. På uteskolan lekte vi “Kom alla talkamrater” till 1-8. Se mer på bloggen…

Ja, Bloggen , bockar och B-bullar……vi förmodar att barnen berättat om bullbaket och Bockarna Bruse. Vi fick genom Compjotors brev på onsdagen inspiration till en ny bokstav- Bb. Han ville veta mer om sagan om Bockarna Bruse, bloggen och bullar vilket resulterade till spännande uppgifter. Detta kan ni läsa mer om på vår Blogg som heter Barnen på Bolsgården. Där kan ni läsa om bla B-arbetet och se härliga bilder. Vi kommer alltmer börja använda bloggen som ett forum för att få riktiga mottagare och kunna visa barnens arbete. Vi vill gärna ha respons från er som läser den!!!Det är lätt att följa bloggen genom att skriva in sin mailadress på högerkanten- Följ denna blogg. Ni får då mail när det dyker upp nya inlägg på bloggen.

V 43

Hemuppgift- berätta om sagan Bockarna Bruse med hjälp av bilder för sin familj samt träna på talfamiljer online. Träna gärna korta stunder flera gånger. Vill man träna mera så klicka på länken träna på alla talkamrater online. (instruktioner finns i hemuppgiftsboken som kommer hem på måndag)

Tis – idrott

Tis och onsdag- vikarie i båda klasserna. Bojje Ehring 1a och Ebba Jeppson i 1b. Vi är på utbildning.

På onsdag blir det utelek på eftermiddagen istället för uteskolan.

No/teknik- Viktorija har en önskan att varje barn tar med sig ett tomt och rengjort mjölkpaket som ska användas till en spännande uppgift.

Trevlig helg önskar Annalena & Veronica

V 41-42

HEJ PÅ ER

 

Nu blåser det om öronen och det har varit lite kyligare dagar. Vi påminner om att många har valt svarta överdragskläder och barnen har svårt för att se skillnad…Glöm inte märka med namn och visa ditt barn var de ska titta!

Denna veckan har fantasin fått flöda när vi blev ombedda att döpa ett magiskt en-hörningsföl. Bokstäverna Ee och Ff har varit i fokus samt att kunna tala för sin sak (argumentera). Fölet fick många namnförslag och fantastiskt fantasifullt utseende. Allt samlat i vår Sagobok.

Dessutom medförde ordet en-hörning att vi experimenterade med geometriska “hörningar”… Det går bevisligen att bygga både 6,7 och t.o.m. 10-hörningar!!

I matematik har vi delat på talen 6 och 7 (delat i de olika kombinationer som kan bygga talen, d.v.s. talens kamrater, talkamraterna) Vi har även  talat om talfamiljer. Detta är ett begrepp vi önskar att ni lägger på minnet. Det handlar om sambandet mellan räknesätten (i detta fall addition och subtraktion) och är ett sätt att tänka som sparar mycket tanke-energi. Om du kan en kombination t.ex. att 2+3=5 så vet du, med hjälp av detta tänk, att 3+2=5, att 5-2=3 och att 5-3=2. Talen 5,3 och 2 tillhör då samma talfamilj.

Lgr11 säger som mål för årskurs 1-3

Taluppfattning och tals användning

”Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp..”

v.42

mån-fre hemuppgift att träna talfamiljer till 6:an

tisdag idrott

Hoppas helgen blir lagom höstig!

Veronica & Annalena

Hej! v40-41

Nu känns det att vi kommit in i höstmånaden Oktober- kallt på morgonen där både mössa och vantar är sköna.

På uteskolan i onsdags fick vi uppleva en kall morgon och fick avsluta förmiddagen med “sommarvärme”. I sagoskogen letade vi X och Y med hjälp av en karta. Uppgifterna som vi hittade var riktiga ekvationer där vi skulle ta reda på vad X och Y var värda. Klurigt men vi löste alla ekvationer! Så här kunde de se ut:

        

Y = 00000000

Y =?

Dessutom hade Bolles kusin häxan Ylva har tagit alla sagoväsens datorer i skogen och nu vill de ha hjälp av oss. Vi kan hjälpa dem genom att träna och arbeta med att skriva på våra datorer. Lyckas vi med allt kommer vi att få datakörkort. Vi ska klara av att starta/stänga av datorerna på rätt sätt, ta fram ett dokument, skriva med båda händerna, kunna skriva stora och små bokstäver , infoga en bild samt skriva ut. Vi konstaterade att detta kommer att bli roligt men det kommer också ta tid.

I matematik har vi introducerat räknesätten addition och subtraktion. Vi har tränat på mattesagor ( matteproblem- kluringar) och “översatt” dem till mattespråk. En mattesaga kan vara så här:

En dag skulle Lisa plocka blommor. På en äng plockade hon 6 blommor och i sin egen trädgård hittade Lisa 3. Hur många blommor plockade Lisa?

                        Mattespråk: 6 + 3 = 9.

Därtill ska det också ingå en bild som passar till texten.

Vi har också skrivit texter ( Jag kan… och jag kan inte..), tränat tangentbordsträning, tränat ljud/bokstäver och läsning.

V 41

Måndag till fredag- hemuppgift- Jag texten, se  instruktioner i boken.

Tisdag- idrott

Onsdag- uteskola. Tänk på att ta med bra skor, överdragsbyxor, mössa och vantar

En stilla vädjan till Er föräldrar…

Många barn leker roll-lekar som tex  mamma, pappa, barn, affär, restaurang och krigslekar i olika former – det har alltid varit spännande att leka krig eller tex Star Wars (under vår tid som barn var det cowboys och indianer som gällde). Under några raster har några barns lek inspirerats av spelet GTA      (våldsamma spel)  som har en åldersgräns på 18 år. Vi tror att det har varit spännande att leka något som vuxna spelar samt dessutom kan några även själv spelat eller sett någon som spelat dessa spel. Vi önskar att ni föräldrar funderar och samtalar med era barn om dessa spel och lekar. Vad har de spelat/ sett? Är det lämpligt att min 7-åring spelar dessa spel? Får man inte spela själv är det mycket lätt att ta del av andra som spelar spelen via t. ex Youtube när inga vuxna är närvarande. Vi vet också att barn behöver bearbeta saker som de tycker är läskiga, spännande eller svåra att förstå. Roll-lekar kan då bli en kanal för att förstå  Vi samtalar ofta med eleverna på vilket sätt det är lämpligt att leka så att inte leken blir våldsam eller farlig för kamrater. Många barn kan ibland ha svårt att förstå sin egen roll när leken blir för intensiv och aggressiv……” det är ju  inte på riktigt” säger man efter man har varit våldsam. 1b föräldrar har startat en sluten facebook-grupp för att kunna samtala kring spelaktiviteterna inom klassen.   Vi föreslår att den gruppen även blir tillgänglig för föräldrar i 1a då eleverna leker och umgås över klassgränserna, vilket är mycket positivt.

Trevlig helg önskar Annalena och Veronica

 

 

 

 

Hej! v 38-39

-“Oj, den här veckan gick fort! “, sa några elever under fredagen. Det är ett gott tecken på att vi arbetar bra med lustfyllda arbetsuppgifter!

Veckans stora uppgift fick vi av Compjotor och hans vänner i sagoskogen. Han undrade vad som menas med lika och olika? Det skulle även finnas O-djur i skogen så vi smög tillsammans till dit för att leta och i skogen hittade vi ett uppdrag från osynliga O-djuret Lollo. Hon bad oss att skriva O-djurssagor och skriva O och L-listor samt måla o-djuren. I skogen arbetade vi med lika och olika på olika sätt och letade saker som hade O och L-ljuden först, mitten eller sist.

Till allas förvåning hittade vi en belöningspåse fylld med lika lakritsringar och olika o-ringar! Smaskens!!

Nu fortsätter vi arbeta med bokstäverna och ljuden O och L samt måla och skriva O-djurssagor. Spännande arbete!

V 39

På måndag är det dags för fotografering. Undvik gröna och turkosa tröjor då bakgrunden är i den färgskalan. Syskon-fotografering sker kl 1300 i idrottsalen och det ansvarar hemmet för.

Hemuppgift: mån till fredag- läsa Vi kan- meningar. Se mer info i hemuppgiftsboken.

Tisdag- OBS!! idrotten sker utomhus då det är fotografering inne. Barnen behöver bra utekläder och skor.

Onsdag-uteskola

Torsdag- Veronica arbetar med annat uppdrag så My Håkansson arbetar i klassen.

Glöm inte att besvara enkäten från Skolinspektionen, se tidigare mail.

Utvecklingssamtalslappar – åter måndag 21/9.

 

Trevlig helg önskar Annalena och Veronica!

V.37-38

HEJ på er

 

Vad roligt att så många kunde delta på vårt första föräldramöte. Vi hoppas att vi inte skrämde er med all information! Har ni frågor som dykt upp, tveka inte att maila dem!

En kort sammanfattning av kvällen bifogas separat i veckans mail.

 

Under veckan som gått har vi bekantat oss med begreppen “lika mycket som” och “inte lika mycket som” och de matematiska tecken som symboliserar detta. Många använder uttrycket “det blir” men detta vill vi gärna arbeta bort då matematiken menar att likhetstecknet är som en våg där det ska väga jämt, alltså vara lika mycket på varje sida.  Veckans hemuppgift är en uppföljning av detta.

Hoppas att ni även titta på länken med talkamrater som bifogades förra veckan.träna 5ans talkamrater

 

Under v. 39 kommer vi att ta skolfoto, vi återkommer med datum.

 

Flera frågar om vår fruktstund och vad som är tillåtet. Vi vill gärna att ni tar ställning själva hemma. Vad behöver ditt barn för att få lite extra energi till skolarbetet? Är det en liten smörgås eller en drick-yoghurt är det ok. Vi förespråkar en frukt, gärna i en burk. Några kakor eller andra sötsaker är inte aktuellt. Vi äter lunch ganska tidigt varje dag.
v.38

må-fr –  hemuppgift (Tänk på att använda rätt uttryck när ni samtalar om resultaten. Ex. fyra är inte lika mycket som 3, eller 2 och 3 är lika mycket som 1 och 4.) Träna gärna mer via denna länken. träna likhetstecken

 

tis – idrott,  ombyte och duschsaker.

tor – STUDIEDAG – fritids är öppet.

 

Vi hoppas ni får en härlig hösthelg!
Annalena & Veronica

 

 

 

 

 

v. 36-37

Hej!!

Vilken I, S och 5 -vecka vi har haft! Uppdraget som vi fick av is-prinsessan Isa innebar massor av is och 5- arbete. Vi har samlat is-ord och därefter skrivit egna is-sagor med sagoskrift. Sagorna arbetar vi vidare med nästa vecka. Vi målade även Isas slott som hade 5 av allt så då passade det bra att arbeta med talet 5 i matematik! Vi har tränat på att dela upp 5 i talkamrater/ talkompisar. 5:ans talkamrater är 0+5, 5+0, 1+4, 4+1, 2+3, 3+2 . Här kan ni träna 5-kamrater online.

I Läroplanen stårGenom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet.

Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.

 

V 37

Måndag- Föräldramöte kl 18.30.  OBS TIDEN! Vi samlas alla i matsalen på Mörrums skola för gemensam information och går därefter upp till respektive klassrum på Bolsgården. Har ni frågor som vi ska ta upp så maila gärna innan.

 

Hemuppgift- mån till fredag. Uppgiften handlar om rim.

Tisdag- idrott

Onsdag- uteskola

Fredag- Skoljoggen.           

Barnen behöver vara ombytta redan på morgonen med  idrottskläder samt skor. Vi kommer att valfritt gå, jogga eller springa fort på en liten kortare runda. Därefter leker vi i blandade grupper med barn från åk 1-6. Vi äter lunchen ute och efter   prisutdelningen samlas vi på Bolsgården för att avsluta veckan. Vi samlar in en frivillig springslant som går till SOS Barnbyar. Pengar lämnas under veckan.

 

Trevlig helg önskar Annalena och Veronica

 

V.35-36

 

HEJ på er!

 

Vilken vecka vi haft! Det har hänt mycket spännande och roligt! Vi har rimmat och klappat stavelser, klurat på olika mönster och spelat matte-spel.

Vi har börjat titta på hur bokstäverna kan bilda ord och då har vi ägnat stor del åt att känna igen några vanliga “ordbilder”.  Hjälp gärna era barn att leta i texter när ni läser högt.  De vi tränar extra på nu är bl.a.  JAG  VI  OCH  SA  SKA  ATT ( även med små bokstäver) .

 

Onsdagen var en mycket spännande och ovanlig skoldag! På morgonen när vi skulle börja var lärarna mycket upprörda!!

I klassrummen hade någon stökat till det så att det såg förfärligt ut. Det visade sig att vi har en hustomte på Bolsgården. Han heter Compjotor och kan bara skriva på ryska. Som tur är har lärarna datorer som kunde översätta och det visar sig att precis utanför skolan finns en portal som leder rakt in i Sagovärlden! Där är det stökigt nu för Trollkarlen Bolle har trollat bort alla bokstäver och siffror i Sagornas Sagobok och detta har vi nu lovat Compjotor att hjälpa till att lösa! Vi ska samtidigt passa på att lära honom våra bokstäver och siffror. Vi har ett stort och ansvarsfullt uppdrag framför oss.

På onsdagar kommer vi hädanefter att ha ute-skola. Detta innebär att kläder efter väder är viktigt, även riktiga skor. Det kan även vara bra att skicka med en vattenflaska när det är varma dagar.

 

Många hade utfört sin första hemuppgift på ett föredömligt sätt. Härligt att se och höra  glädjen över att kunna läsa några ord, känna igen flera eller till och med kanske att man kunde läsa en stor del eller allt själv. HEJA HEJA! Det är mycket bra att ni skriver hur det gått hemma. Hör gärna med barnen själva hur de upplever det. Detta handlar om att bygga självförtroende och det ska vara en trevlig stund.

 

På vårt föräldramöte den 7/9 kommer vi att presentera närmare hur vi arbetar med skriv och läsinlärningen samt den första matematiken.

Vi kommer också att gå igenom vårt schema så att ni får en närmare bild av hur en dag kan se ut för era barn. När vi arbetar i helklass, när fritidspersonal finns i klassen och när vi ibland delar i halvklasser då en halva går över till fritids lokaler och arbetar med Lotta, Anna och/eller Helene.

 

  1. 36

Måndag och tisdag kommer det vara vikarier i våra klasser då vi båda är i Jönköping på utbildning.  Det blir kända ansikten i My ( 1b ) och Ludvig ( i 1a)  som båda arbetade på Bolsgården förra terminen.

 

Tisdag- fredag hemuppgift. Spela matte-spel med en vuxen.

onsdag – ute-skola

 

Glöm inte skicka med en namnad mugg och bibliotekskortet.

Tänk på att om ert barn vill ha sin frukt delad gör det hemma och lägg i en burk eller påse.  

 

Nu tar vi helg och laddar för en ny spännande vecka!

 

Annalena o Veronica

 

 

V. 35

 

Hej!

JAAA, äntligen är vi igång!!

Det har varit jätteroligt att få träffa alla barn igen! De har varit glada, arbets-sugna och intresserade! Härligt!!

Vi har mjukstartat lite med olika arbetsuppgifter och försöker komma in i skolrutiner och träna på att få bra arbetsro. Det är mycket som är nytt för barnen och vi går försiktigt fram.

Under veckan har vi bla hunnit leka ute, språkleka och samtalat om vad matematik är. Vi har skrivit en gemensam text om vad vi tror ska hända i åk 1. Texten får ni hem i pärmen fredag så att ni kan läsa den tillsammans hemma. Den ska åter till skolan senast fredag. Vi har även skrivit en klassbok tillsammans. Den kommer att finnas i Hemuppgiftsboken som barnen får med sig i p-pärmen på tisdag. Många barn frågar: “ När får vi läxa?”

 

P-pärmen (vit)

På måndagar kommer barnens veckplanering finnas i p-pärmen. På fredagar utvärderar vi veckan. I början kommer det ske genom ritade bilder som de får berätta om hemma. Dessa planeringar/utvärderingar ska sitta kvar i pärmen. Vi vill gärna att ni skriver under när ni läst.

I P-pärmen finns 2 plastfickor.

Plastficka 1-  i den ska alltid schemat och klasslistan finnas. (Expeditionen önskar dock att ni kontrollerar att uppgifterna på klasslistan stämmer. Om inte, ring 307870 och meddela snarast eller ändra på listan i pärmen.)

Plastficka 2- där kan ni eller skolan lämna meddelanden samt hemuppgifter kommer att placeras där. Tala alltid om för era barn om ni lämnat meddelande då vi frågar dem varje dag. Detta för att få dem medvetna om vikten av att ta ansvar för p-pärmen. Töm plastficka 2  så att det inte ligger kvar gamla meddelanden.

P-pärmen ska alltid följa med i väskan!

 

Om ni inte har återlämnat “anhörigblanketten” ber vi er göra detta snarast.

Från och med nästa vecka planerar vi att skicka detta veckomeddelande via mail och kommer då att använda oss av de mailadresser ni meddelat via blanketten. Mailet kommer att skickas fredag eller senast under helgen, så hållutkik i mailboxen!

 

V 35

Tisdag– idrott- innekläder och skor samt dusch-saker

Hemuppgift – läsa Klassboken “ Vår bok”- info i Hemuppgiftsboken. Åter till skolan fredag!

Onsdag– uteskola- bra kläder och skor.

Skicka gärna med en namnad vattenmugg (får inte vara högre än 11 cm)