Instagram

Använda Instagram i skolan?

Instagram är ju egentligen en fotodelningsapplikation, för telefon eller platta, men som blivit ett omtyckt socialt medium. Det finns exempel på hur man använder sådana tjänster till annat än det de är ämnade för, exempelvis företag som använder det i marknadsföringssyfte. Genom att leka med användarkontot, hashtags och platsangivelser tänker jag att man ju kan använda det lika kreativt i skolmiljön? När man tittar runt på skolflödena är det vanligaste skolor som vill visa upp sig. Men kanske man kan få lite uppslag till idéer bara genom att botanisera bland hashtags som händelser, platser, aktiviteter, personer eller fiktiva karaktärer?

I händelse av att någon skulle bli nyfiken på vad Instagram är och behöver en guide i grundfunktionerna delar jag den ”Lathund” vi gjorde till en visning om hur Instagram fungerar efter att en skola ville börja använda det för att visa upp sig:  How to Instagram.

Ni vet väl om NE.se?

Skolorna i Karlshamns Kommun har skolavtal med NE, vilket gör att alla på skolans nätverk kommer åt hela NE.se. Både elever och personal kan skapa personliga inlogg när de är i skolan och på så vis även logga in på NE.se hemifrån för att använda tjänsten även där. Mer info om de personliga inloggen hittar du här.

Med det personliga inlogget går det också att använda Appen som finns till både Android och IPhone. Genom appen får man tillgång till NE:s tjänst och materialet där och det går också att direkt i artiklarna markera texten och få den uppläst.

NE.se är inte bara ett uppslagsverk, det finns en hel del lärarmaterial där. Från startsidan finns det mycket nyhetsartiklar kring material att använda i skolan och access till UR:s material. Temapaketen man kan hitta är utvecklade av pedagoger tillsammans med NE och innehåller allt från övningar och undervisningsmaterial till lärarhandledningar och externa länksamlingar. Både lärarpaketen och läxhjälpen är sådant som andra lärare använder, och har publicerat, men som man fritt kan använda sig av. Vidare kan du hitta tester, reportage, spel, m.m.

Genom NE har man också fri tillgång till ”Världens Länder”, ett brett material. Vill du veta mer om Världens Länder kan du spana in deras senaste Nyhetsbrev!

 

Mentimeter

Mentimeter

Här nedan beskriver Martin Löfgren (Norrevångskolan) hur han framgångsrikt använder Mentimeter i sin undervisning:

Mentimeter har jag använt under cirka 1 år nu, och jag tycker att varje lektion jag har brukat det varit lyckad. Mentimeter är ett enkelt verktyg som ger eleverna möjlighet att rösta på olika alternativ som läraren har förberett. Exempelvis kan jag ha skrivit frågan: Vilken av följande meningar är korrekt? och givit eleverna 4 alternativ att välja mellan. Endast 1 av alternativen är korrekt och i de andra 3 har jag givetvis gömt olika svårigheter som eleverna behöver diskutera och förklara. Vinsten med övningen är att alla elever deltar aktivt och att det är anonymt. När eleverna sedan har röstat kan vi diskutera de olika alternativen och på så sätt arbeta med lärande tillsammans.

  Mentimeter har nyligen släppt en ny feature som ger möjlighet för eleverna att skriva egna svar. Med den nya funktionen kan jag som lärare aktivera alla elever i exempelvis en grammatikdiskussion eller be dem förklara eller använda begrepp som vi övar på. Fördelen gentemot röstningen är att eleverna nu får producera eget språk och att vi sedan kan titta på alla olika förslag som kommer in och diskutera dem (även denna gång anonymt).

   Jag gillar också att använda Mentimeter som exit ticket. Genom att kontrollera att eleverna har förstått lektionens centrala begrepp eller tänkta innehåll vet jag var vi befinner oss och var vi ska inleda nästa lektion.

 

Fri musik

Har i dag hjälpt till i en klass som arbetar med enkel musikproduktion i ämnet svenska och området grammatik(!). Lovar att försöka få läraren, Jennie, att berätta om planering och tanke med det i ett kommande inlägg för det är ett roligt arbete som pågår med klasserna där.

Så länge, får ni hålla till godo med ett inlägg om Creative Commons och fri musik!

Creative Commons-licenserna, CC, finns även för musik och ljud. Skolverket har gett ut en guide, anpassad för skola, att använda som stöd i fråga om vad man får använda och hur man får använda det: Creative Commons-guide. Den guiden kan vara bra att ha om man tycker det är svårt att prata om vilken musik man får lov att använda och på vilket sätt. Dessutom blir ofta en bra diskussion om upphovsrätt. Det man bör tänka på är att det finns sex olika ”grader” av CC-märkning vilka anger hur man får använda verket, och det kan ju vara olika behov av det beroende på om man ska använda musiken som den är i en presentation, eller som i dagens fall när eleverna skulle hämta instrumental musik för att spela in egna texter till den, alltså ändra ursprungsverket. I guiden finns precis angett vad man får göra med verk märkta med de olika licenserna.

Fri musik finns på olika ställen att hämta, här följer några förslag:

  • Jamendo -Jamendo har en bra och enkel söksida där man kan avancera sina sök även efter den licens man är ute efter
  • FreeSound -Nästan enklare att hitta ljudeffekter om det bara är det man är ute efter
  • Vimeo musicstore -Här finns en hel del gratismaterial att använda i videos
  • ccMixter -Samling musik och ljud
  • Free Music Archiv -Enkla genresök, men varierande kvalité på materialet
  • Open Sound -Enkla genresök, men varierande kvalité på materialet

Några exempel, letar man lite hittar man mängder sajter av blandad kvalité. Finns också en hel del bloggar med musik man får använda i arbeten!

Snapguide

Snapguide, en kostnadsfri tjänst där man enkelt skapar egna ”Hur man…”-filmer, kan användas på många olika sätt och inom många olika ämnen i skolan. Det finns webbplatsen, snapuide.com, dit man kan överföra bilder och skapa sin beskrivning, eller Appen som är något snabbare att skapa beskrivningarna i.

Snapguide bildar instruktioner för ”Hur man…” gör något. Pedagoger (ofta praktiskt-estetiska) har fastnat för det och använder Snapguide för att skapa sina instruktionsguider till eleverna. Det finns också pedagoger som låter eleverna skapa instruktioner för något som del i lärandet och redovisningen. Guiderna som skapas blir ”bild-för-bild” med tillhörande text, och den som tittar på guiden kan göra det steg-för-steg i sin egen takt.

 
Exempel: 

 

How to Make Polymer Clay Minion Charms 

TodaysMeet i samband med film

Martin Löfgren på Norrevångskolan delar med sig av hur han framgångsrikt använder TodaysMeet när eleverna tittar på film.

Ett problem som kan uppstå när man ser på olika slags filmer i klassrummet är att flera elever riskerar att bli passiva efter en stund. Detta kan bero på många saker, men jag upplever att det ofta hänger på förståelsen – det är inte så lätt att hänga med i en film om den kristna väckelserörelsen (Från Sverige till himlen) eller om livet i USA på 50-talet (Niceville).

   Ett sätt att aktivera eleverna och ge dem möjlighet att delta i filmupplevelsen är att använda TodaysMeet. TodaysMeet är en mycket enkel verktyg som många av er säkert har använt då ni varit på föreläsningar i större lokaler. I klassrummet fungerar det som så att lärare startar ett forum och ger det ett passande namn, och därefter ansluter eleverna med sina namn och ställer frågor efter hand som filmen pågår.

  I de klasser vi på Norrevångskolan har testat har aktivitet ökat markant, eleverna ställer många frågor om begrepp och annat som de fastnar på under filmens gång och läraren eller en kamrat kan snabbt hjälpa till. Dessutom skapas ett utmärkt underlag för nästkommande lektion då man kan läsa igenom flödet tillsammans och repetera filmen samt diskutera de begrepp och frågor som kom upp under filmen.

 

Tips på workshop: Använda kod i skolan

Det damp ner en inbjudan i inboxen som verkligen är värd att spridas:

RucIT (ett kostnadsfritt nätverk för Kronoberg, med omnejd, som man gratis kan gå med i för inspiration kring ”IT i skolan”) bjuder in till en föreläsning med workshop.

Den 23 april, klockan 17.00 börjar föreläsningen med Karin Nygårds. Hon har arbetat mycket med att programmera tillsammans med sina elever och är en inspirerande talare. Sedan fortsätter det med workshop där deltagarna själva får prova att programmera.

För anmälan och information, kolla här! 

MIK-rummet

Jag har blivit inbjuden som gästbloggare på IKT-Karlshamns blogg och då jag vill passa på att tipsa om statens medieråds nya sida: MIK-rummet som lanserades i februari 2014 och som är fylld med material som lektionstips, reflektionsfrågor och fakta, allt kopplat till läroplanen kring temat ”media och information”. Något som kommit att bli allt vanligare i barn och ungdomars vardagsliv.

Sidan är skapad med syfte att sprida medie- och informationskunnighet och är uppdelad i tre huvudrubriker:

  • Mediers roll i samhället

  • Finna analysera och kritiskt granska

  • Kommunicera och granska

Till varje rubrik finns extra material i form av filmer, artiklar och länkar som är till hjälp för att skaffa sig strategier i sin medievardag.

Sidan uppdateras under rubriken ”i fokus” där man hittar aktuell information om barn och ungas beteende på internet. Till exempel duckface/ stoneface – ungas online aktiviteter ur ett genusperspektiv  och podden om näthat .

En intressant och välfylld sida som kan vara till underlag för diskussioner kring media och information med kollegor och elever. / Elin, skolbibliotekarie.

 

Hitta fria bilder med Google

Med Google hittar du fria bilder att använda. När du söker filtrerar du fram bilder med Creative Commons-licenser.

Klicka på bilden för att se ett exempel hur man kan söka.

Bilder

 

 

 

I sökmotorn Google kan du på ett enkelt sätt hitta bilder som är fria att använda. När du sökt efter bilder kan du enkelt filtrera fram bilder som är släppta under en Creative Common-licens via den andra menyraden efter sökrutan. Klicka på bilden nedan för att se exempel.

Pi-dagen på Kreativum

Fredagseftermiddagen tillbringades på Kreativum som anordnade Pi-dagen. En samling förväntansfulla pedagoger anslöt sig till detta matematiska event där vi sedan roade oss på eftermiddagen.

Först körde Kreativums duktiga pedagog Sara Eklund lite matnyttig matematik-inspiration med oss och det bästa var ju så klart att vi fick prova på att programmera paddan i Kojo. Programmet är gratis och finns att hämta här. Perfekt för de som vill komma igång med ett enkelt programmeringsområde i sitt ämne, vad det än må vara för ämne, från att programmera paddan att röra sig enligt matematiska mönster till att programmera sina egna glosförhör. På ”Uppdrag och handledning” kan ni hitta mer information om Kojo, och genom att ta del av den sidan kan man snabbt komma igång. Titta gärna på reportagesfilmen om Karin Nygårds som programmerar som naturligt inslag i sin undervisning!

Sedan var det ”Unplugged Workshop” med professor Bengt Aspvall från BTH. En helt underbar föreläsning som inspirerade oss och på ett mycket roande sätt synliggjorde olika samband för oss. Självklart blev ju vi som inte är matematiker lite skraja att vi inte skulle hänga med när han drog igång med övningar om ”Binära tal” men med hjälp av pedagogiska demos har vi nu förstått många av de samband som finns och med hjälp av detta fått en inblick i datavärldens ”ettor och nollor” vid informationsförflyttade. Professor Bengt Aspvall finns att få tag på genom ”unplugged-sidan” och han arbetar såväl med inspiration som skolbesök.

Vi som var där tackar Kreativum för en rolig eftermiddag! Hoppas att det kommer fler sådana tillfällen!