Körschema.

Utomhuspedagogik steg 1 (Fortbildning för pedagoger)

Tid: 8.30 – 15.00

Välkomna!

Gruppindelning med olikfärgade kåsor. Varje grupp får stormkök

 

Fika .

Koka kaffe på stormkök (vatten och frystorkat kaffe). Under tiden gör var och en sin fralla. Lära sig kissa ute! Bröd, ost och marmelad (KRAV).

Varför utomhuspedagogik?

Samling ute vid elden eller i klassrummet, elden klar att tändas. Presentation av oss, deltagare och Ire. Hur gör man upp eld (torrt granris) och var (Vi visa och föreslår pagodeld)? Hur gör man en permanent eldstad (markägare)? Att tänka på: ruska, vatten, vind… Varför ute? Hur tänker ni om verksamhet ute och varför? Frisk luft, motion, motorik, samarbete, alla sinnen används – ju fler sinnen som är aktiva desto djupare inlärning. Själva framtidstron börjar i närmsta skogsbacke. För att kunna vara rädd om naturen måste man vistas i den och själv uppleva den. Det är dagens barn som kommer att vara de framtida politiker vilka ska fatta stora beslut. Har man ingen relation till skog, djur, vattendrag m.m. så är det lättare att fatta ”fel” beslut i dessa frågor. Vi vistas mindre tid i naturen och de som vistas där minst är barnfamiljerna. Det är väl svårt och jobbigt att vara ute? (De lägger fler timmar i de stora köpcentrerna). Tidningsartikel ”Skogen världens bästa lekplats” Hur ser dagen ut? Läser dikt av H. Martinsson, Giv doft i blomma s83. Tidningsartikel (Färre ute och vegetariskt). Vilka kunskaper behöver vi för att ta ut barngruppen?  Samtal i storgrupp.

Plaster, muggar diskuteras, bisfenol A, ftalater, plast i skolan

 

Djurrunda.

9.45 Skolans djur beskådas, diskuteras och utfodras. Endast något djur.

 

Friluftsliv.

10.15 Samling (visa dubbelt halvslag om egen part) och promenad till lägerplatsen i fyrgruppen. Vindskydd, rep, kniv, yxa. Leta upp lämplig plats för vindskydden. Snack om påse till sopor (kompost läggs under sten eller tuva).

Framme vid lägerplatsen slår vi upp fyra vindskydd tre mellan två träd (mellan käppar). Att tänka på med vindskydd och område, kissa mm. Packa ihop och gå till skolan.

 

Jobba med trefot, surrning, dubbelt halvslag, boakonstriktor demonstration av detta. Detta är bra när man lagar mat och leker (hinderbana, torn osv.)

 

Lunch och friluftsliv.

12.15 Muurikka. Wook tillreds över öppen eld av oss. Denna gång snabb o enkel mat, nästa gång mer grundligt. Under tiden täljer deltagarna leksak med potatisskalare, knivvett. Därefter gräddar de pinnbröd över elden i väntan på mat. Två eldar.

 

Att arbeta med smådjur.

13.45 Dela in i fyra grupper med hjälp av färska löv (först bakom rygg och beskriv dem, känner ni igen dem?).

Smådjur på land. Smådjursväskor: lupp, tvåvägslupp, förnatratt, duk, insektssug, slaghåv. Kolla på olika djur med luppen. Räkna ben, ögon etcetera.

 

Ut på ängen. Lyssna på tystnaden (med utan tratt).

– På ängen med slaghåv. Töm håven på vita duken sug sen upp djuren med insektssug. Häll över dem i burken märkt ”Ängen”. Titta på blommor.

– I skogen med förnatratt. Fyll tratten med förna och skaka. Töm innehållet på vita duken sug sen upp djuren med insektssug. Häll över dem i burken märkt ”Skogen”.

– Lyft på sten och döda grenar/stockar. Fånga de djur ni hittar med insektssug. Häll över djuren i burken märkt ”Stock och sten

– Lägg vita duken under ett träd eller buske, skaka kraftigt. Fånga de djur ni hittar med insektssug. Häll över djuren i burken märkt ”Träd och buskar”. Övning att använda djursugen.

Om tid finns titta i mikroskop.

 

Avslutning.

14.30 Avslutning och sammanfattning/utvärdering av dagen. Vad önskar ni vid en fortsättningsdag? Kaffe med kaka och choklad. Diskutera trappan. Läser ”Grodan” ur Giv doft i blomma sid 42

 

Pedagogiskt material (Skickas med)

Stompa och pinnbrödsrecept, beskrivning på leksak, trappan, plastinfo, fördelar med utomhuspedagogik…

 

Följande moment berörs:

Hållbar utveckling

Frilufts teknik så som: eld, vindskydd, knopar och surrning, stormkök, kniv (potatisskalare), (yxa, såg)

Matlagning utomhus: Wook på murika, te på örter, brödbak.

Utomhus matematik, språk, logik, praktik, samarbete, problemlösing, reflekterar, upplever, gör…

Tekniker för infångande av smådjur.

Artbestämning.

Olika sätt att forma grupper.

 

Litteratur:

Att lära in ute året runt (Naturskoleföreningen)

Att lära in matematik ute (Naturskoleföreningen)

Utebildning (Håll Sverige rent)

Vad jag finner i skogen

Vad jag finner på åker och äng

 

 

Utomhuspedagogik steg 2 (Fortbildning för pedagoger)

Tid: 8.30 – 15.00

 

Smådjur i träd och fällor. 8.35-9.05

Vittja tidigare utsatta smådjursfällor så som potatisfälla, wellpappfälla, trattfälla enligt instruktions blad. Undersök djur med tvåvägslupp och fotolupp.

Leta gallfrukter vid grishägnet. Engallmygga – kikbär, bokgallmygga – tillspetsade galler på bokblad, Ekgallstekel – galläpplen på ekblad. Skär itu gallfrukterna och kolla på larven i tvåvägslupp.

 

Fika. 9.05-

Kaffe (kokkaffe över eld) och ekobröd. Torvald läser dikt (Harry) samt böcker ”Den hungriga larven” och ”Den sura nyckelpigan”. Tips om boken ”Varför sjunker inte äpplet?” Samtal: Är ni nöjda med den utevistelse ni har med barnen? Ja/nej, motivera. Varför ute, är det bättre än inne, skogen bättre än gården? Snack om hela utevistelsen, relation till natur, vi är helt beroende av naturen, ekologiskt etcetera.

 

Gör ett gråsuggsbo.

Följ instruktionsblad. Görs i enheterna.

 

Metamorfos.

Visualisera metamorfosen genom att bli: ett ägg – ligg ihopkrupen i fosterställning, en larv – åla runt i gräset, en puppa – ligg ned och sov, en fjäril/slända – flaxa runt och lek (parning?), ägg igen. I en ring på gården.

 

Vatten – ån. 10.45-12.00

Gruppindelning ”djurbilder”, beskriv för varandra…

Alla sinnen, lyssna, lukta, smaka, se.

Vad flyter/sjunker. Varför sjunker inte äpplet? Oskalad citron, skalad citron. Kasta ut olika saker ni hittar t. ex sten, pinne, löv etcetera. Kappflytning: pinne mot blad, blad mot blad, äpple mot…

 

Gör vattenhjul: trä (våra), kartong med träpinne (fäst skovlarna med häftklammer), äppelhjul.

 

Håvning med tvåvägslupp, räkna ben, ögon. Kolla munnar, ögon, ”päls”…

 

Tag med: äpple, häftpistol, mjölkkartong, sax, spik, hammare, sekatör, mtrl till vattenhjul, citron, kniv, långhåv, korthåv, tvåvägslupp, vanna, burk

 

Lunch. 12-14

Bröd, en grupp. Fisksoppa med dukning, två grupper. Äppelstekning och kaffe en grupp. Stompa, grädda på murrikka, soppa på trefot med gryta och äppelstekning på murika. Skaka grädde till smör i burk en till varje bröd. Kaffe till äppelkaka. Plocka undan och diska.

 

Workshops.

 

Gruppindelning: pussla ihop lövbild (enklare vid tidsbrist).

 

Testa matematikkort från ”Leka och lära matematik ute” och eget.

 

1)      Lägga matematikkort, delas ut till de olika grupperna och vit duk, lös uppgifterna kolla varandras hur utvecklar man övningarna, färgskala, stort, litet mängd etcetera. Ev. Kims lek.

 

2)       Bygg en kubikmeter av käppar (dryga 1 m käppar) och snöre. Hur mycket vatten använder vi, hur många får plats, stomme till koja (enkel koja: filt över) mm.

 

3)       Snöre med olika längd, hur långt är snöret? Uppskatta och mät med tumstock. Kolla omkretsen på träd (passar något träd). Längd – knyt ihop snörena, geometriska former, 14m omkrets som vårt äldsta träd. Stå med utsträckta armar, lika långt som du har mellan dina fingertoppar , lika lång är du själv. Leta upp ett träd som du når runt -nu vet du omkretsen.  Utveckla idéerna mer själva.

 

Avslutning. 15.00

 

Pedagogiskt material (Skickas med)

Naturlekar, smådjursfällor, gråsuggebo, recept…

 

Litteratur

Varför sjunker inte äpplet, Titti Olsson (Lunds kommun, Movium)

Den mycket hungriga larven, Eric Carle

Den sura nyckelpigan, Eric Carle

Leka och lära matematik ute förskola (Naturskoleföreningen)

Att lära in matematik ute (Naturskoleföreningen)

Att lära in matematik ute 2 (Naturskoleföreningen)

Harry Martinssons dikter

Vad jag finner i sjö och å

 

Följande moment berörs:

Hållbar utveckling

Frilufts teknik så som: eld, knopar och surrning, stormkök

Matlagning utomhus: bak, huvudrätt, grädde/smör, efterrätt, muurikka, trefot

Utomhus matematik, språk, logik, praktik, samarbete, problemlösning, reflekterar, upplever, gör…

Tekniker för infångande av smådjur på land och vatten

Perceptionsövningar

Artbestämning

Olika sätt att forma grupper

Matematik-, fysik-, teknik- biologi- och zoologibegrepp åskådliggörs.

 

 

Utomhuspedagogik steg 3 (Fortbildning för pedagoger)

Tid: 8.30-15.00

 

Fika .8.30-9.30 (inomhus)

Presentera dagen

Sopsortering, snack hur man löser detta med mindre barn. Kompost, sortering som pedagogiskt redskap. Sortering som naturlig del av vardagen. Regnskog, mtrl -återvinning kontra energi återvinning, en grad.

 

Uteaktivitet. 9.30-10.45

Gruppindelning olika fåglar. Titta beskriv, ev. läte, vilken fågel.

Värmeförlust. Två stora, två mellan och två små flaskor i varje grupp (kråka, koltrast, blåmes alt. kungsfågel). Diagram, termometer, näbbar, fjädrar, fot,  flytt, stann, hur klarar fåglar vintern, mat…Fågelbok. Fyll med 40 gradigt vatten. Isolera en av varje. Ställ ut. Kolla grisarna. Mät temperaturen efter 20 min, skriv resultat, tabell. Snack om resultat. Vind/kyleffekt. Vindskvallra. Talgoxe behöver äta ¼ av sin vikt, en kungsfågel (vikt 5 g) 3 gånger sin vikt för att hålla värmen 2000 spindlar och smådjur. (Hemma med elever gå ut och leta smådjur i enbuske på vintern).

 

Hållbarhet. 10.45-12.15

Varför ska vi arbeta med hållbar utveckling?

Relation till naturen. Helt beroende av naturen. Tidningsrubriker. Tillväxtkurva. Värderingsövning: Har jag med detta att göra? Ja/nej- linje. Diskussion varför står jag här? Sojafilmen. Hur tänker ni när ni ser detta inslag? ”Planeten” 18.00-21.05, 26.40-29.30, 3.37-4.12. Värderingsövning: Jorden mår dåligt och det sätt människorna lever på är inte hållbart. Vem ska ändra sitt sätt att vara: Politikerna, jag, företagen, det löser sig. Från ”Home” 1.17.30-1.21.26 och 1.23.00-1.25.00Lösningar: KRAV, eldosa mm. från utställningsbordet. Böcker tidningar. Hur agerar förskola/skola, jag? Vilka hinder finns till förändring. Förebilder.

 

Lunch. 12.15-13.00

Linsgryta, bröd och citronvatten. Kolla utställningsbord, böcker, tidningar.

 

Workshops, praktiska ex. från ”uteböcker” teknik, matte, svenska, engelska, ute året runt. 13.00-14.30

Grupper (enhet, arbetslag..). Kolla igenom användbara övningar för förskola/skola/fritidsverksamhet. Välj en eller flera övningar . Visa som exempel för övriga. Skriv sidhänvisning till de bästa övningarna.

 

Kaffe och hållbart mingel. 14.30-15.00

Smaka KRAV: banan, jordnötter, chips solrosfrön, russin, cider. Utvärdering.

 

Avslut med några ”kloka” ord.

 

Moment som berörs

Hållbar utveckling, biologi, fysik (kyleffekt, volym), matematik (begreppsbildning, termometer, negativa/positiva tal), artkunskap, problemlösning, statistik (tabell, diagram, median), återvinning, kompost, reflektion, praktiska utomhuspedagogiska övningar, utomhuspedagogisk litteratur

 

Skicka med

Litteraturlista, instruktioner: fågelautomat, fågelholk, talgboll; webbadresser, utvärdering…

 

 

 

Litteratur

Leka och lära matematik ute förskola (Naturskoleföreningen)

Att lära in matematik ute (Naturskoleföreningen)

Att lära in matematik ute 2 (Naturskoleföreningen)

Att lära in ute året runt (Naturskoleföreningen)

Att lära in engelska ute (Naturskoleföreningen)

Att lära in svenska ute (Naturskoleföreningen)

Att lära in teknik ute (Naturskoleföreningen)

Miljö för små barn (Håll Sverige rent)

Miljöperspektiv (Håll Sverige rent)

Utebildning (Håll Sverige rent)

Miljöundervisning (Håll Sverige rent)

Min naturliga miljöbok (Håll Sverige rent)

Ekologi för små barn (Håll Sverige rent)

Naturvetenskap och teknik i förskolan(Calluna)

Naturpedagogik, Germund Sellgren (Epago)

Naturskola med liv och lust, Germund Sellgren

Harry Martinssons dikter

Fåglarna i färg, Sigfrid Durango (AWE/Gebers)

Barnens fågelbok, Falk, Jonsson (Ordfront)

Barnens fågelbok 2, Falk, Jonsson (Ordfront)

 

Utomhuspedagogik – Litteratur, film och länkar