Levelmatte

– En metod för att inspirera och motivera eleverna att lösa matematiska problem-

– En metod för att utveckla elevernas förmåga att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang.

– En metod för att tränas i att följa andras resonemang.

Levelmatte åk 4

Brons

Arvids kanin gör 4 skutt på 6 sekunder. Hur lång tid tar det för kaninen att göra 10 skutt?

 

Silver

 Bettys klocka saktar sig med 2 minuter per dag. I början märkte hon ingenting, men efter ett tag började hon komma för sent till skolan. När det har gått 10 dagar så flyttar hon fram klockan 30 minuter för att vara säkra sidan. Hur många dagar dröjer det innan klockan visar rätt tid igen?

 

Guld

En fullvuxen känguru kan hoppa 8 meter i taget. Det tar 2 sekunder att göra ett sådant hopp.

En unge kan bara hoppa 1 meter i taget, men det tar bara en halv sekund.

Hur långt kommer de båda på en halv minut?

 

Diamant

Hur mycket längre tar det för ungen att hoppa en viss sträcka?

 

Levelmatte åk 4 geometri

Brons

En gräshoppa hoppade 1 m och 11 cm på tre hopp. Ett av hoppen var 4 dm.

Hur långa kan de andra hoppen ha varit? Ge två olika förslag

 

Silver

I en rektangel är den ena sidan 11 cm och den andra 6 cm kortare.

Rita en annan rektangel som har samma omkrets. Sätt ut måtten på era ritningar.

 

 Guld

Tre små sniglar kryper på en trädgårdsgång med kvadratiska plattor. Figuren visar spåren efter sniglarna. Snigeln Alfa har krupit 20 cm. Snigeln Beta har krupit 32 cm- Hur långt har snigeln Gamma krupit?

sniglar

 

 

 

 

 

 

 

 

Levelmatte-bråk

Järn

Pia, Anton och Sven ska dela en summa pengar. Pia får hälften och Sven en tredjedel. det innebär att Sven får 10 kr. Anton är inte nöjd och tycker att de ska dela pengarna lika istället.

Hur mycket får var och en om man gör som Anton tycker?

 

Brons

En hockeyutrustning till Johan kostar 4500 kr. Han får 1/5 av den summan av sin mamma, 1/3 av mormor och 1/6 av sin pappa. 

Hur mycket ska han själv betala?

 

Silver

Anna, Gerd och Isabell delar på innehållet i en chokladask.

Anna får hälften av bitarna. Gerd får hälften av det som är kvar när Anna tagit sina. Isabell är snäll och ger hälften av sina bitar till Eva. Eva blir jätteglad för de tre bitar hon får.

Hur många chokladbitar fanns i kartongen från början?

 

Guld

Sex barn har fem päron som ska delas lika.

Varje päron får delas i högst tre delar.

Hur ska de dela päronen?

 

Diamant

Hur stor del av ett helt päron får varje barn?

 Hämta aktiviteten här, Levelmatte

 

 

Åk 1-9 Begreppsförståelse och språkutveckling

Ett bra och roligt sätt att träna ord och begrepp är att spela Doobidoo. Kan användas i alla ämne.  

Beroende på elevernas ålder och vilket område ni har arbetat med väljer du ord och begrepp. Med äldre elever kan du blanda ord och begrepp från olika områden.

Förberedelse:

Du behöver en dator, kanon/projektor, tidtagare, penna, papper (eller annat sätt att markera poäng).

Starta en Google Presentation, Power Point eller liknade bildspel.

I första rutan skriver du Doobidoo matematik. Skriv sedan ett ord/begrepp i varje ruta.

Om du vill att eleverna ska träna på ord/begrepp inom geometri kan det vara ord som linje, kvadrat, area, omkrets, vinkel, rät vinkel, hörn, kant, sida.

Spela Doobidoo:

En elev förklarar för en annan ett ord/begrepp, de byter plats så fort den elev som står med ryggen emot har sagt rätt. De får ett nytt ord/begrepp på skärmen. De har en minut på sig. Ett poäng för varje rätt. Sedan får ett annat lag skicka fram ett par.

Prata igenom reglerna. Det är inte tillåtet att säga delar av ordet i sin förklaring men de får använda sitt kroppsspråk. Det är inte tillåtet att säga pass. Bestäm istället hur de ska göra, antingen kan man fråga läraren eller en person i laget. Väljer de laget ska det gälla hela tiden och endast en person i taget får svara. Den som behöver hjälp väljer vilken person i laget som ska hjälpa genom att ge en ledtråd/förklaring. Den personen sitter kvar i laget.

Dela in klassen i lag. 6 elever i varje lag är lagom.

Varje lag väljer ut två som ska börja spela. En elev ställer sig med ryggen mot storbildsskärmen och den andre mittemot så hen kan se skärmen.

 

Mattelådor

 

UR-program om siffror och hälsa

Matematikern Jo Røislien åderlåtes för att visa hur tal kan rädda liv; både medicinfacket och läkarna kunde vara mycket farliga innan läkarna började räkna. Jo utför ett experiment med ett slumpartat dubbelblindtest för att titta på kopplingen mellan kaffe och pilkastning, Petter Schjerven och Kari Slaatsveen sliter med att fördela badankor, och det visar sig att tillfälligheter klumpar ihop sig som ovanliga sjukdomar och tvillingfödslar. Vi ser att man inte kan lita på sin egen hjärna och funderar över hur mycket ett levnadsår är värt.

http://www.ur.se/Produkter/176680-Siffror-Halsa

 

 

Länk till sida med digitala matteövningar

http://www.malinc.se/math/indexsv.php

 

Miniräknaruppgift

Tryck in 63 på räknaren.

Multiplicera med valfritt tal.

Upprepa 4 ggr .

Vem kommer närmast 1000?

Kan du komma på exakt 1000 efter fem multiplikationer?

 

Binära talsystemet-inspiration

Förslag på några frågeställningar kring Binära talsystemet samt skyltar  till Binära talsystemet till gåmattan.

 

Klicka på länken nedan för att inspireras.

http://www.youtube.com/watch?v=OCYZTg3jahU

 binära tal

 

Sweet Sixteen- en riktig favorit hos mina högstadieelever!

Genom ett kortspel ges färdighetsträning av att använda prioriteringsregler. 

Sweet Sixteen är ett spel där god förmåga att hantera och använda prioriteringsreglerna ökar chanserna till vinst.

Spelet medför även problemlösning.

Klicka på länken för att komma åt spelet.

http://ncm.gu.se/media/stravor/5/a/stravorna_5A_sweetsixteen.pdf

matte kul

 

 

Höstäventyret- ett samarbete mellan idrott och matematik på Norrevångskolan

Eleverna i åk 9 blev inbjudna till en utmaning i idrott och matematik.

De fick följande inbjudan:

På fredag gäller det…


…då går nämligen årets höstäventyr av stapeln i terrängen omkring Norrevångskolan. Under den halvdag ni kommer vara ute kommer ni ha stor användning av de kunskaper vi gått igenom på idrottslektionerna de senaste veckorna. Vill ni repetera dina kunskaper hittar ni bildspel och filmer här.

Förutom idrott och hälsa kommer ni även träffa mattelärarna och använda er av dessa kunskaper för att lösa en eller flera uppgifter.

Dagen kommer se olika ut beroende på vilken klass ni går i. Själva äventyret kommer vara i cirka 3 timmar och efteråt har ni 30 minuter på er att duscha, därefter går ni på lektion som vanligt. Före/efter ditt äventyr går ni alltså på lektionerna som vanligt!

Praktiskt om dagen:
Starttiderna nedan är mycket viktiga att ni håller. För att kunna starta på utsatt tid behöver ni vara vid caféet 10 minuter före er satta starttid. Ni ska då vara klädda för utevistelse med packad ryggsäck enligt listan. Vid caféet kommer ni få göra iordning er egen lunch som ni ska ta mer er och äta längs med vägen. Ni kommer även få ett kuvert med alla de instruktioner ni behöver för att klara dagen.

Personlig packlista:
– Kläder efter väder (tänk lager på lager).
– Eventuella regnkläder (sopsäck fungerar bra)
– Extra tröja
– Kängor/skor att vandra i
– Ryggsäck
– Mellanmål
– Dricka (gärna något varmt)
– telefon (minst en per grupp.

 

På mattestationen fick de följande uppdrag:

Matteuppgift- höstäventyret


Ni ska ta med hjälp av kartan över skolans byggnad och lite egen kreativitet arbeta med geometri och skala:
Redovisa noggrant hur ni kommer fram till era svar då detta ligger till grund för bedömningen.
Maxtid: 30 min

 

  • Skolans mått i  naturlig storlek:
  • Utifrån dessa mått ska ni nu bestämma

– i vilken skala ritningen är gjord i.

– skolans totala omkrets

– skolans totala area

*-uppgift: Kan ni på något sätt ta reda på höjden på skolan utan att klättra upp?

Lycka till!

Mattelärarna

 

Beroende på gruppens prestation blev de belönade med quan(monopolpengar). En maxprestation gav 500 quan.

På idrottens aktiviteter skulle man göra upp en eld, använda stormkök, slå upp ett tält…

 

Eleverna tyckte att det var en kul och lärorik dag!