F-3

IMG_0061   IMG_0086   IMG_0091

När vi skulle lära oss om forntiden ville mina barn i trean göra tittskåp. Eftersom vi nyss arbetat med rörliga mekanismer bestämde vi att alla tittskåp skulle innehålla minst två olika rörelser som gick att styra från tittskåpens utsida. Barnen delades i grupper och de skulle i grupperna gestalta en tidsålder.

Innan de började med själva skåpen, planerade de sitt arbete. De ritade enkelt och beskrev hur bakgrunden skulle se ut och vad de skulle ha för material till sina föremål/människor/hus ect. De beskrev också med enkla skisser hur de tänkte lösa de rörliga delarna. Efter att ha visat mig och förklarat sina tankar, fördelade de arbetet och satte igång. Oj vilket engagemang!! Grupperna jobbade fantastiskt bra och jag kunde gå runt och ställa frågor och stötta där det behövdes. När de var klara visade de för varandra och så småningom även för föräldrarna.

Hela arbetet genomsyrades av entreprenöriellt lärande och de övade sig på alla dess kompetenser: Nyfikenhet, från idé till handling, lösa problem, samarbete, initiativförmåga, ansvar, kreativitet, kommunikation och självkänsla. Att vi dessutom hade väldigt roligt är ju en bonus!

 

 

MVI_0058

IMG_0245  IMG_3250

I våras höll vi på med rörliga mekanismer i teknikundervisningen i min trea. Barnen undersökte flera ”hemliga lådor” och försökte i små grupper komma på hur det såg ut inne i lådorna. De ritade upp sina förslag och presenterade dem för varandra. Sen var det dags att öppna lådorna och se om vi tänkt rätt.

Barnen fastnade för den roliga ”tung-gubben” och alla gjorde därför sin egen variant. Kreativt, kul och massor av teknik!

IMG_0057  En av barnens tung-gubbar.    IMG_0065  Några av klassens alster.

 

 

En Arbetsplan för teknik åk 1-3 att inspireras av.

Monica Lindblom har lagt ner ett diger arbete på att sammanställa en arbetsplan för teknik för åk 1-3.

 

Det är något i luften!

Så här kan du använda din ballong!

Kanske ett ballongrace!?!?

Kolla in hur Tiggy gör:

 

 

 

 

..eller blåsa upp en PET-flaska med en ballong?!?

Klicka på skolkemi för att se en beskrivning:

 

 

 

 

 

 

NTA Fjärilars liv

Lite tips på kreativa arbeten till Fjärilstemat:

Kolla in bilder och inspireras:

    

Snör-målning; ett snöre med färg som dras inne i ett dubbelvikt papper kan bli de mest fantasktika fjärilar. Kolla in_ dessa elever kan att kroppen på en insekt har tre delar!

  

Fjärilar av naturmaterial- spännande idé!

      

Fjärilar i lera -som halsband eller som brosch.

      

Vikt med vackra antenner – vilken motorik-träning!

   

Fjäril med pärlor.

Fönsterfjäril i storlek Large – gjord av stärkelsepuffar.

  

Fjärilar i sockermålning.

       

Fjärilslarv med rörliga ben…. eller fjäril med fladdrande vingar….. om du vill jobba lite med teknik.

 

 

Vardagliga frågor blir till systematiska undersökningar

Vad är detta?

Svaret är att det är en persika (som tillsammans med ett helt äpple, ett halvt äpple, en skalad banan och en banan med skal) legat i en plastvanna (för luktens skull) under några veckor i ett klassrum.

Varför? undrar du kanske med all rätt! Jo, en dag undrade en elev vad som hände när frukten blir gammal. Diskussionen i klassrummet startade. Måga frågor och hypoteser bollades. Tillsammans enades vi om att göra en undersökning för att se och för att ta reda på om all frukt blir dålig lika snabbt. Varje dag dokumenterades (fotograferades) framstegen (eller förfallet) och utvecklingen diskuterades. Vi kunde koppla till andra kunskaper som vi redan hade och vi kunde trräna oss på att föra diskussioner om resultaten vi iakttog.

En enkel fråga kan bli en undersökning som tränar eleverna i flera förmågor; ställa hypoteser, iaktta och jämföra, diskutera och tolka resultat etc…..

 

 

Kroppen – detta underverk

Jag hittade en härlig film som elever i en klass åk 3 har gjort. Filmen visar barnens konstnärliga modeller och vi för höra dem sjunga en fantastisk sång. Kolla in Klippet och inspireras!

Kroppen vi lever i