Ögonblick av lärande

Vi tackar för ett bidrag från Korpadalsskolans 6A
IMG_3236 IMG_3237
Vi har jobbat med konstruktionsarbete i vår klass och då valt den fantastiska inriktningen ”broar”. Vi valde att väva in detta lite i vårt pågående storylineprojekt och genom detta fick eleverna sin uppgift. Vi tittade i teorin på olika sorters broar och dess hållbarhet, sedan gick vi iväg till en närliggande bro för att se hur de hade valt att konstruera den och med vilka material. Efter det var det elevernas tur att först göra en ritning i skala 1:2 och sedan följa upp ritningen med en konstruktion som skulle hålla för 2 kg.
IMG_3278 IMG_3280
Materialet de fick använda sig av var sugrör, tejp, lim och papper. Då de fick förutsättningarna att deras broar skulle hålla för två kilo var det några som kände sig nedslagna, men när sedan de flesta grupper klarade av just det här testet blev de väldigt glada.
IMG_3286 IMG_3294
Ett speciellt ögonblick i läranden tycker jag som lärare var när de såg frågande på varandra och sa ”papper, det är ju inte så hållbart…” sedan kläckte någon idén ”får vi göra egen wellpapp?”, som en löpeld använde sig sedan grupperna av egenkonstruerad wellpapp, som visade sig vara ett mycket användbart sätt för papper att bli betydligt mer hållbart! När broarna var färdiga lade jag in dem i den inspirationsbild eleverna första hade fått över ett ”gap” i vårt område i storylinearbetet.
Kolla in klassens blogg!
mvh. Carolina Johansson, Korpadalsskolan 6A

_____________________________________________________________________________________________________________

Ett ögonblick av lärande

Vi arbetar just nu med temat förr och nu, där vi varje vecka berättar om en teknisk uppfinning. Den här veckan var det telefonens tur. Vi lärde oss att det inte var Alexander Graham Bell som egentligen var den som uppfann telefonen, det var en man som hette Antonio Meucci. Antonio var så fattig att han inte hade råd att betala patentet på sin uppfinning, men pengar, det hade däremot Bell och därför sa man att han var telefonens uppfinnare. Telefonen bestod av en lur en tråd och ännu en lur i andra änden. Alla barn fick tillverka egna telefoner.

moll1 moll2 moll3 moll4

De fick undersöka och testa hur de fungerar. Om man står i två olika rum fungerar det då att prata i lurarna? Hör man varandra? Hur ska tråden vara för att man ska kunna höra bäst?

Om man stänger dörren fungerar det då? Nej, inte om man klämmer fast tråden, men det finns ju ett litet hål längst ner vid dörren, fungerar det då? Ja då gick det mycket bättre

Det är alltid lika roligt att se barnen prova sig fram och undersöka olika möjligheter och se glädjen hos dem när de själva får undersöka.

Från klass 2 på Möllegårdens skola.

______________________________________________________________________________________________________________

Den fantastiska människokroppen är ibland lite knepig att förstå. När vi tillverkar egna modeller så får vi verkligen diskutera begrepp och funktion! Dessutom får vi använda vår kreativitet och fantasi och våra tekniska kunskaper. Här ser ni våra leder och en modell av hjärta och lungor samt delar av vårt blodomlopp.

IMG_0010IMG_0096

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________

Hej,

nu vill vi samlas runt ännu en liten utmaning till alla pedagoger i vår kommun.

Dela med dig av den där underbara wow-känslan som pedagog. Det händer kanskIMG_0665e när barnen/eleverna upptäcker något nytt fenomen, får en insikt, uttrycker en spännande tanke, visar en färdighet etc och du känner glädjen av ett ögonblick av lärande.

Ta ett (eller flera) foto på en situation, skriv en kort bildtext och maila in till oss. Vi publicerar på bloggen och sprider känslan vidare! Vi vill så klart att det ska handla om NO eller teknik.

Dela med dig av ett ögonblick av lärande!

maila till eva.eriksson@utb.karlshamn.se

Tänk på att bilder publiceras på nätet, vid behov avidentifiera.

————————————————————————————————————————————————————————————–

Här samlar vi alla inspirerande bidrag som ni så vänligt valt att dela med oss:

 

Bidrag nedan kommer från vårterminen 2015.

Hej.

Vi vill ge några exempel på hur vi arbetar med vatten. Vi vill göra barnen medvetna om hur de kan leka med vattnet på ett mer hållbart sätt. Genom att de konstruerar vattenbanor med olika material lär vi de detta. Barnen har varit med i sin egen läroprocess genom att delge varandra sina tankar och idéer samt gjort egna ritningar. Dessa har vi sedan utgått ifrån när vi har konstruerat. Till hjälp har vi haft ett varierat material ex petflaskor, trattar, kabelrör och slang. De tekniska hjälpmedel vi använt är ex sax, såg, silvertejp och stripes. Barnen har varit indelade i 3 olika grupper med ca 4 barn i varje grupp. Åldern på barnen har varit 3-6år. Vårt syfte är att barnen ska uppmuntras att återanvända vattnet, och på så sätt lära sig hur ett kretslopp fungerar.

Mvh Prästslättens förskola Camilla och Theres

image image (1) image (2) image (3) image (4)

 

____________________________________________________________________________

Hej

Vi håller just nu på med temat Fjärilars liv och barnen är så engagerade och intresserade. Vi valde att göra egna hus till de blivande fjärilarna och barnen fick “bordsvis” bygga ett hus (hotell på ett av borden) till dem. De skulle dessutom använda sig av någon teknisk lösning i husbyggena. Alla barn började med att leta efter tekniska lösningar både hemma och i skolan. De upptäckte allt från gångjärn till hur sophinken med lock och pedal på toaletten fungerar. De använde sina nyfunna insikter i husbyggena och vi fick både lås på dörrar, fungerande merkiser (med hjälp av både gångjärn och egentillverkade skruvar), postlådor som kunde öppnas, hissbara dekorationer inne i husen och en sol som vandrade från öst till väst på taket av ett hus. Nu upplever vi ögonblick efter ögonblick när barnen ser teknik överallt i sin omgivning =)

 

Hälsningar från klass 2B på Hästarydskolan i Mörrum

bildbild (1)bild (6)bild (5)
bild (3)
bild (2)bild (12)bild (11)bild (10)bild (9)bild (7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________

Vi har under en tid arbetat med tekniska system här på Tornets förskola. Frågan vi ställde oss var: Varifrån kommer frukten? Den  finns ju bara där i vår kyl på förskolan! Men hur tar den sig hit? Här fick vi se att den tar en lång väg hit och det är mycket som ska fungera för att vi ska få frukt på förskolan. Kylar, lastbilar, båtar, flygplan, människor, elektricitet, bensin ja listan kan göras lång. Vad händer om en lastbil går sönder eller om någon blir sjuk? -Då får vi ingen frukt!, – Man får laga den! -Kanske någon annan kan köra!
Ja många diskussioner om problemlösningar har vi mött på vägen och numera vet vi att frukten inte bara finns där i kylen!
Mvh Tornets förskola
IMG_1083
IMG_1085
IMG_1087
IMG_1090

 

 

 

________________________________________________________________________________________

Hej!

Vi arbetar med NTA-lådan Balansera Väga. Idag hade vi balansvågen och skulle jämföra vikten på olika saker som fanns i klassrummet. Först skulle barnen göra en förutsägelse om vilket som vägde mest, det var inte lätt att känna det. De var helt säkra på att sköldpaddan vägde mer än limstiftet. Det visade sig vara helt fel. När de insåg detta och diskuterade runt det, är alla eniga om att det ibland kan vara bra att ha fel, om man bara sedan kollar upp vilket som rätt. Det är så roligt att kunna jobba med praktiska uppgifter och sedan höra alla barnens kloka diskussioner kring vad de upplevt.

Möllegårdens skola klass 1 Petra Klozz och Matilda Lindros

1 2 3 4 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________

Hej!

Vi vill dela med oss av en upplevelse som vi här på Grottans förskola hade förra veckan.
imageimage (2)image (1)
Barnen ville gå ner till tågstationen så vi bestämde oss för att ta en promenad dit för att prata om och studera tåg. Väl där fick vi chansen att se inte bara ett, utan två (!) tåg. Då det andra tåget rullade in på stationen var det före tidtabellen så tågföraren frågade om vi ville följa med och ta en titt inuti tåget, vilket vi så klart gärna gjorde. Vi fick provsitta sätena i tåget samt lära oss om hur det ser ut där man sitter och kör tåget. Detta var verkligen spännande och lärorikt både för personal och barn och sedan dess har det pratats mycket om tåg här på förskolan.
Med vänlig hälsning,
Grottans förskola

__________________________________________________________________________________

IMG_0679IMG_1610

Vi arbetar med Kemiförsök, ett spännande NTA-tema. Eleverna undersöker 5 okända vita ämnen i pulverform. Här droppas det rödkålssaft på dessa olika pulver. Helt plötsligt, i den blå ringen, händer det något riktigt spännande – det blir grönt istället. Wow! Hur kunde det hända? En fantastiskt intressant diskussion uppstår och det bubblar i magen när jag lyssnar till mina elever.

Möllegårdens skola, Eva Eriksson

__________________________________________________________________________________