Trädslag, vattendjur och utemat

2013-05-30 09.29.552013-05-30 09.42.13

På skolan har vi ett uttalat mål att alla klasser ska laga mat utomhus varje år. Det är härligt, särskilt en dag som denna när vädret är underbart.

Vi vandrade ut till en sjö. På vägen dit var uppdraget att samla löv från minst sex olika lövträd. Till hjälp hade alla boken ”Min första trädbok”. Väl framme vid lägerplatsen satt vi runt elden och diskuterade. Alla fick visa löven och vi gjorde en lek med dem. Några tordyvlar hade fått följa med så det blev också en genomgång om hur djuren delas upp.

01

 

Efter samlingen utbröt febril aktivitet! Några håvade efter smådjur i sjön, några spanade efter fåglar med kikare och några förberedde maten.

2013-05-30 09.42.302013-05-30 09.31.10

Maten bestod av wok med grönsaker och nudlar. Till efterrätt njöt vi av popcorn!

2013-05-30 10.17.572013-05-30 11.07.57

Nya arter

Idag har vi ägnat mycket tid åt gårdagens artikel i BLT som handlade om topplistan över nyupptäckta arter i världen. Vi har diskuterat de spännande arternas olika egenheter och hur forskning bedrivs.

Läs nyheten på svt:s hemsida.

Åter kom Carl von Linné på tal….. minns du nu vem han var?Läs mer om Carl von Linné

grasugga_inomhus  daggmask

De arter vi undersökte var inte lika spektakulära som de på topplistan, men lika spännande!

 

 

Ute på stenåldersvis eller järnåldersvis

Vilken härlig dag vi hade vid sjön! På promenaden till sjön lyssnade vi efter fåglar och kikade på de med kikare. Vi pratade också om vilka träd vi känner igen – nu har knoppisarna slagit ut och vi ser bara löv överallt. Känner du igen alla trädslagen?

Vi tröskade vete och malde till mjöl, vi bakade bröd och vi gjorde smör.

2013-05-23 10.20.55

 

Raps, havre och vete, vad fanns på stenåldern/järnåldern och vad finns nu?   Hur använder vi dem?

2013-05-23 10.24.50

Degen var kladdig.

Hur förvarade man sitt mjöl och sin mat för länge sedan?

2013-05-23 10.19.13

Brödet bakade vi över elden. Hade de muurika på stenåldern?

2013-05-23 10.24.56

 

Brödet blev gott.

2013-05-23 10.20.33

 

Vi skakade grädde i en glasburk till smör och vi saltade smöret.

2013-05-23 10.43.02

 

Hade man smör på stenåldern eller på järnåldern?

Hade man glasburkar?

Kunde man använda salt?

2013-05-23 10.22.052013-05-23 10.22.232013-05-23 10.53.152013-05-23 10.21.57

 

Åh så mycket spännande vi hittade i sjön. Vi måste lära oss mer om djuren i sjön nästa vecka!

 

 

Potatisarna

För tre veckor sedan lade vi två potatisar på en kartong i fönsterkarmen i vårt klassrum.

DSC01614

 

Alla skrev en hypotes kring vad de trodde skulle ha förändrats efter tre veckor.

Nu var det dags att kontrollera……. vad hade hänt? Stämde våra hypoteser?

Nja….. inte riktigt, nu fick vi tänka på nya sätt!

2013-05-23 11.23.10

 

Potatisarna hade inte alls ruttnat som var en vanlig hypotes. De hade börjat växa!

Vi pratade igen om hur allt ”går runt” i naturen. Vi pratade om hur potatis odlas och hur den växer.

MEN, sedan avslöjade Eva att hon gömt två potatisar inne i lådan. Nu var frågan; vad hade hänt med dem?

Diskussionerna var intressanta och handlade om vad som skilde mellan att vara potatis på lådan och att vara potatis i lådan……. vi enades om att ljuset var en intressant skillnad!

Potatisarna i lådan såg ut så här;

2013-05-23 11.23.25

 

Hur kunde det bli så att de hade vita visare som utväxterna kallas???

Kommer du ihåg?

Besök på Kreativum

Så äntligen var det dags för vårt efterlängtade besök på Kreativum.

Vi fick tillsammans med de fantastiska pedagogerna Sven och Sara (vår gamla kompis från Kemiförsök) arbeta med ett tema som heter Lego Mekanik.

Vi fick arbeta parvis och börja bygga efter ritning. Vi fick olika ritningar och byggde olika delar av vårt fordon.

2013-05-22 10.24.542013-05-22 10.28.19

De båda delarna monterades sedan ihop till ett fordon som kunde räkna sträckan den färdas med hjälp av en roterande pinne. På ett varv förflyttade sig bilen 100 cm.

2013-05-22 10.41.55

Bilarna fick sedan köra ner för en ramp.

2013-05-22 10.55.48

 

Med hjälp av ett protokoll fick vi sedan undersöka hur sträckan förändrades när vi gjorde olika förändringar av vårt fordon. Vi satte på last, vi bytte däck och så vidare.

2013-05-22 10.59.172013-05-22 11.22.54

Slutligen fick vi göra egna förändringar och då kunde bilarna se riktigt spännande ut!

2013-05-22 11.13.012013-05-22 11.09.37

 

 

Publicerat i 4

Kretslopp

Allt går ju bara runt, runt, runt…….

a_recycle

 

Idag har vi diskuterat kretslopp i naturen – näringskedjan är ett av alla naturens kretslopp. Vi har sorterat vad som tillhör det gröna/ växterna, vad som tillhör djuren(växtätare eller köttätare(rovdjur) eller allätare) samt vad som tillhör nedbrytarna.

Vi kikade på nedbrytare ute:

DSC05412

När vi var ute passade vi på att spana efter fåglar med kikare. Vi tränade oss på att känna igen bofinkens sång.

På vår runda i skogen kollade vi också att vi kan alla olika ord för blommans delar. Vi övade ju förra veckan……Tulpanens pistill hade ett så tydligt märke. Kan du se hur många ståndare tulpanen har?

DSC05404

Fler bilder:

Potatisar, blommor, knoppisar och fåglar – vilken blandning!

Potatisar

DSC01619

Vad har hänt sedan sist?

Inte mycket! Potatisarna har blivit lite rödare i skalet. annars har ännu inte mycket hänt. Vi väntar med spänning!

 

Blommor

DSC01618

 

 

Idag har vi studerat fyra olika blommor och letat efter likheter och skillnader.

Alla skulle vara säkra på begreppen; stjälk, blad, blomma, kronblad, foderblad, ståndare, knapp, pistill och märke. Vi försökte förklara varför kronbladen har färger, varför det finns både ståndare och pistill och hur bildas nya frön.

Fåglar

Vi gick en promenad och lyssnade efter fågelsången vi tränat på. Vi använde kikare och försökte hitta fåglarna. Vi turades om att ta foton.


Knoppisar

Ppå vår promenad och studerade vi knoppisarna. Tvillingarna Lönn hade vaknat och vuxit!

DSC01626

Mera vårkänslor!

 

 

 

Idag startade vi med att sortera kvistar igen. Vi mår bra av att repetera! Nu kan vi känna igen flera olika trädslag och vi vet skillnaderna mellan deras olika knoppar. Vi har blivit bättre på att beskriva knopparnas utseende med ord.

Mest spännande idag var att söka information på Internet. Vi sökte fakta om fåglar på Wildlife Gardens fågelskola. Vi började med att lyssna på bofinkens sång. Vi diskuterade olika begrepp; ruva, kullar, föda etc.

Vi pratade om varför alla fåglar har namn på latin. Minns du vad mannen i peruk heter?

Vi tränade på mycket när vi sökte fakta på nätet; att sökläsa, alfabetisk ordning och många nya ord. Det var härligt att lyssna på all fågelsång!

DSC01611DSC01610

Vad kommer att hända med dessa om tre veckor? Vi skrev hypoteser på våra lappar! Vad tror du?

DSC01614

 

3: Spår av vår!

Idag har vi diskuterat spår av vår!

Vi lyssnade till koltrasten och diskuterade varför vissa fåglar börjar komma tillbaka just nu…… att förstå sambanden i naturen är så viktigt!

Lyssna på och läs om koltrasten här

Att öva upp förmågan att observera och jämföra likheter och skillnader är viktigt! Det gjorde vi genom att sortera kvistar. Förmågan att beskriva övande vi genom att sedan beskriva knopparnas utseende. Vi studerade knopparna med lupp och alla ritade av en av knopparna.

DSC01597

Till slut hade alla 7 olika kvistar på sin bänk. Några kom ihåg knoppisarna sedan tidigare och kände igen olika trädslag. Några fick slå upp i böcker och jämföra med bilder.

DSC05398DSC05397 DSC02842DSC02841DSC01609DSC01608DSC01607DSC01605DSC01603DSC01602DSC01601DSC01600